|
kerstin z5-6
22-08-2007, 20:11
Det har jag svårt för -verkar bli vanligare .Att en stor botanisk have vill ha en slant ok-det fattar jag , men att privatpersoner med vanliga trädgårdar -som ofta dessutom säljer överskott-delade plantor och frösådder i samband med besöket -vill ha 40 kr i inträde  -nää där går gränsen tycker jag Vad tycker ni  ? K
Nä, vet du vad....ta betalt! Jag skulle bli så himla glad om någon vill se och tycker att det jag har är något att se..... jag skulle nog snudd på betala Jag tror inte heller jag skulle vara så tilltalad av att betala för att besöka en "privat" trädgård. /Anki
ingrid fuxwall
22-08-2007, 20:33
Instämmer! Som jag förstår är det just det du skriver, målet med visningen är att man ska köpa plantor och att man då ska behöva betala inträde är ju nästan som om att behöva betala för att komma in på ICA.
ingrid
Limeblossom
22-08-2007, 20:41
Nej, jag skulle inte vilja betala. Dom kan ju säga nej till att visa sin trädgård om dom inte vill.....
kerstin z5-6
22-08-2007, 20:45
Kan tillägga att vi var 53 pers i buss x 40 pix  och att frösådd buddleja -årets sådd -kostade 60 kr i plantaavd- Blev liksom slut på intresse att utbyta trädgårdstankar där , trädgården såg ut att vara 4-5 år gammal ..mycket projekt-kändes konstigt ...
Nej det låter konstigt tycker jag, jag väljer ju om jag vill visa eller inte liksom, då tar jag ju inte gärna betalt för det åxå. Och om man dessutom säljer sina överblivna plantor så får man ju en slant där åxå...
Jag vet inte hur det är brukligt uppe i norr, men här nere i söder är det ganska vanligt att man tar betalt av bussbolag som ordnar trädgårdsturer. Det tycker jag är rätt. Varför skall en researrangör hova in pengar och jag skall offra några timmar en lördag eller söndag utan någon som helst ersättning? Dessutom måste alltid toaletten städas efteråt. Någon ersättning kan man väl få utan att deltagarna skall avundas?
Jag var med på en resa i Danmark där man tog 75 danska per person.
ingrid fuxwall
22-08-2007, 21:20
Blir ledsen när jag läser inlägget, att folk försöker lura av andra pengar.
Har själv egentligen en ganska fin trädgård med relativt mycket olika växter (ett stort tack till de förra ägarna och alla de som inspirerat mig till att fortsätta odla) och skulle jag komma på tanken att låta några komma hit och titta skulle jag vara glad om besökarna ville köpa det överskott jag har att sälja - att ta betalt för att komma in!
ingrid
Nej det är ingen bra ideé att privata trädgårdar tar inträde. Och dessutom säljer småplantor dyrt. Vad tycker skatteverket om det?
Hoppas att deras ideé faller på att ingen vill besöka dem, under dessa vilkor!
CITAT (cato @ 22-08-2007, 22:17)  Jag vet inte hur det är brukligt uppe i norr, men här nere i söder är det ganska vanligt att man tar betalt av bussbolag som ordnar trädgårdsturer. Det tycker jag är rätt. Varför skall en researrangör hova in pengar och jag skall offra några timmar en lördag eller söndag utan någon som helst ersättning? Dessutom måste alltid toaletten städas efteråt. Någon ersättning kan man väl få utan att deltagarna skall avundas?
Jag var med på en resa i Danmark där man tog 75 danska per person. Iofs, är det ett bussbolag som bokar en visning kan de ju få bju en slant. Men har man kommit överens med tex en trädgårdförening, och de i sin tur ordnat resan själva... Nej.
Nej, jag skulle inte vilja betala inträde för att få besöka en privatträdgård. Och att ta 60 kr för en i år frösådd buddlejaplanta, det låter inte så lite girigt... Näe, fy sjutton säger jag!
malin72
22-08-2007, 21:50
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-08-2007, 21:45)  Kan tillägga att vi var 53 pers i buss x 40 pix  och att frösådd buddleja -årets sådd -kostade 60 kr i plantaavd- Blev liksom slut på intresse att utbyta trädgårdstankar där , trädgården såg ut att vara 4-5 år gammal ..mycket projekt-kändes konstigt ... nämen nääää..va nej jag skulle inte betala...har en vän med öppen trädgård och inte har jag hört att någon inom deras kretsar tar betalt.... sen priset för buddlejan men snälla då kan man ju köpa på plantshoppen ju nej jag trodde man ville vara stolt och visa upp det man lyckats med att få så fint och vackert....när jag handlar på öppen trädgård..vi har ett par i kommunen då är det från 20kr till 50 kr men då är det stora saker man kommer hem med....hm
Margith
22-08-2007, 22:08
Det här tycker jag är en jättesvår fråga som du tar upp Kerstin. Dels är det definitivt olika på "gästfriheten" i norr och söder. Men om vi bortser från det så tycker jag att det är helt OK att betala 40,- om du är beredd att visa din trädgård och gå runt med mig och berätta om den. Upplevelsen av trädgården blir så mycket mer om ägaren "följer" med mig. Sen vet jag också av andra, goda vänner, som visat sina trädgårdar, hur hiskeligt mycket arbete som ligger bakom en visning, och att då få höra att de som sett trädgården stulit fröer från nåt som ägaren gått och väntat på skulle mogna..... Jag, som ärligt talat har väldigt liten erfarenhet av visningsträdgårdar, har väldigt fort lärt mig att jag besöker inte andras trädgårdar, om jag inte lärt känna ägaren innan
Åsa K, zon 1
23-08-2007, 07:08
Reagerar på samma sätt! I Skåne på Linderöåsen finns en otroligt fin trädgård med mycket rariteter där det är en "lisa för själen" att besöka  den kostar det 60:- att besöka och vill man att ägaren går med och visar så kostar det 100:- Den här ägaren "lever" av inkomsten. Här i Halland finns en privat trädgård som är designad av Helge Lundström, där får man också betala för att besöka. Ägarna "lever inte av inkomsten" men tycks anse att det är "fint" att ta betalt. Båda trädgårdarna säljer överskotts plantor. Den här sista besöker jag inte! Men visst, besökare kanske trampar ner och sliter på gräsmattor och det kan orsaka extra arbete och även kostnader så viss förståelse har jag för "inträdespengen".
*Ulrica*
23-08-2007, 08:06
Oj, det var svårt... Jag har visserligen aldrig besökt en privat trädgård (skulle gärna vilja). Och jag är dessutom väldigt snål.... Men om det var en väldigt fin trädgård och allt var fint skyltat och det var ett trevligt bemötande och man kunde köpa billiga plantor (billigare än på plantskolan) hade jag nog tyckt att det var värt några tior. Faktiskt. Om jag däremot inte visste innan jag kom att det kostade och det inte var någon stor WOW-faktor och en trist trädgårdsägare som dessutom säljer plantor dyrt så hade jag blivit rejält sur om de dessutom skulle ha inträde!
Jan Lindgren
23-08-2007, 09:23
Hej! Det är väl ok om man vill ta betalt för att visa trädgården. Var och en som besöker den avgör ju själv om man vill komma in. Det är oerhört mycket arbete att sköta en trädgård så bra att folk vill betala inträde. Vad har inte växtmaterialet kostat. I de flesta fall är inträdet bara ett sätt att något minska kostnaderna för trädgården. Jag förökar växter och säljer. Inte är det lönsamt men det ger mig möjlighet att köpa fler nya växter än jag annars hade haft råd med. Vill man se många olika växter så är privata trädgårdar det bästa sättet. Offentliga botaniska trädgårdar har inte pengar att köpa in så mycket nytt. Vi amatörer importerar från hela världen både frön och plantor. Själv har jag ingen fin trädgård så jag tar inte entre. Min trädgård är bara till för att jag ska ha kul men självklart är besökare välkomna. Ulrica, du är välkommen att titta in i min trädgård när du vill. MVH Jan Lindgren
kerstin z5-6
23-08-2007, 11:34
Ni har redan skrivit så mycket av hur jag tänker -Här uppe är det vanligt med bussturer , många små byaföreningar som åker runt på sommaren . Min inlägg gällde alltså
Vanliga trädgårdar , utan fik eller plantskola -utan guidning på mer avancerad nivå än att"fråga själv"-och inte personer med detta som ett heltidsarbete under säsongen.. Sen tycker jag det är skillnad på att sälja överskottsväxter och annat för en billig penning -Det är något många vill ha -och blir glada över -de bestämmer själva om de köper en växt, eller inte och vill inte vara snikna -så ge bort kan vara svårare ibland:) Så den biten ligger utanför min frågeställning
Ja , vår lilla förening visste om inträdet innan -det var den enda trädgården på turen som tog inträde.Ingen hade varit där innan . Vi lär inte återvända Jag hade en stor visning i Juli 53 pers Ställa upp för föreningen vill man ju -men i år kändes det motigt-eftersom jag inte mådde bra i maj och hade den månaden borta -så visst känns det som om man bör ha det någorlunda fint-när det kommer en buss Trädgården ger mej så mycket glädje och avkoppling-och jag kan beundra strikta gångar raka kanter stenläggningar och parterrer hos andra -men älskar ändå min egen rufsiga trädgård-trots att jag ibland vill hyra en bulldozer och köra över alltihopa .... Och börja om.
Roligast är ändå mindre , mer " apropå "besök-av likasinnade som forumister tex-där man kan prata trädgård dela ,erfarenheter och plantor.
Det som också bekymrar mej med betalningar versus gratis"visningar är att ambitions och därmed den "ekonomiska nivån" verkar höjas I början var vi på trädgårdsvandringar hos helt nyblivna entusiaster med en rabatt klar och resten projekt-(inte busslaster utan egen bilturer) -numer är det mycket sällsynt med sådana -de vågar inte -Man ska" ha en färdig, uppvuxen 7000kvm klar trädgård, men stenarbeten och plattläggningar för 100000 för att våga ta emot någon ..
Och än en gång -jag talar om privata trädgårdar inte stora anläggningar och inte om plantförsäljning-utan den där grundentusiasmen som bara bubblar i kroppen -av och till nu -och med orkanstyrka hos de som nyss upptäckt det underbara med trädgård-vart ska den ta vägen då? Jag har trädgården för min egen skull, för jorde, dofterna, årstidernas växlingar, frösådderna , de nya projekten, för livets guldkant -vill andra dela min glädje är de hjärtligt välkommna K
*Ulrica*
23-08-2007, 13:02
CITAT (Jan Lindgren @ 23-08-2007, 10:23)  Ulrica, du är välkommen att titta in i min trädgård när du vill. MVH Jan Lindgren Tack!  Om jag passerar dina trakter någon gång så ska jag göra det!
CITAT (Margith @ 22-08-2007, 23:08)  Jag, som ärligt talat har väldigt liten erfarenhet av visningsträdgårdar, har väldigt fort lärt mig att jag besöker inte andras trädgårdar, om jag inte lärt känna ägaren innan  Varför det??? Förstår inte..
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-08-2007, 12:34)  I början var vi på trädgårdsvandringar hos helt nyblivna entusiaster med en rabatt klar och resten projekt-(inte busslaster utan egen bilturer) -numer är det mycket sällsynt med sådana -de vågar inte -Man ska" ha en färdig, uppvuxen 7000kvm klar trädgård, men stenarbeten och plattläggningar för 100000 för att våga ta emot någon .. Just det har jag också varit lite ledsen över ibland. Jag tycker inte att jag "duger" i det sammanhanget, trots att jag har massor av fina växter. Många projekt på G oxå, men de behöver ju liksom förklaras... Men det är min trädgård och jag älskar den. En del som går förbi och ser ut som giraffer efter att de har passerat eftersom de sträcker och sträcker på halsarna — så gärna jag skulle vilja säga: Stig in för all del. Har oxå gjort det någon gång, men det är inte svenskt. Varken att bjuda in eller att kliva på hos okända. För att återgå till ursprungsfrågan; ja, jag skulle tycka att det var OK att betala ett mindre belopp om jag vet om det i förväg. Men då vill jag å andra sidan köpa billiga plantor!
Lars-Olof Arvids
23-08-2007, 14:14
Det är alltid lika tråkigt att höra att folk kanske inte duger. ALLA duger, oavsett mål och ambitionsnivå, om man själv älskar sin trädgård och är nöjd med vad man har åstadkommit. Skulle det inte bli ganska tråkigt om det såg likadant ut hos alla "trädgårdsvisare", med perfekta rabatter, välklippta buskar, svindyra stenläggningar o s v? Vi som gillar det vildvuxna och levande finns faktiskt också! Min "trädgård" är mer en naturtomt med en äng som huvudnummer. Den som vill är välkommen att ta en titt, det kostar inget.  Jag tycker inte att man behöver ta betalt för att visa sin trädgård, om man inte har lagt ner VÄLDIGT mycket jobb på den. En variant kanske kan vara att ha en bössa vid ingången där den som vill kan lägga ett frivilligt bidrag? Olle
*Ulrica*
23-08-2007, 15:03
Apropå diskussionen, finns det någon lista på så kallade "öppna trädgårdar"? Helst i Västra Götaland?
Är det så att dessa eventuella listor mest består av rika halvproffs med arkitektanlagda parker som kostar en massa i inträde?
Ska vi göra en lista för glada amatörer, en "välkommen-att-titta-i-min-trädgård-det-är-kanske-inte-mycket-men-jag-har-kul-iallafall-lista" ?
CITAT (*Ulrica* @ 23-08-2007, 16:03)  Apropå diskussionen, finns det någon lista på så kallade "öppna trädgårdar"? Helst i Västra Götaland?
Är det så att dessa eventuella listor mest består av rika halvproffs med arkitektanlagda parker som kostar en massa i inträde?
Ska vi göra en lista för glada amatörer, en "välkommen-att-titta-i-min-trädgård-det-är-kanske-inte-mycket-men-jag-har-kul-iallafall-lista" ? Det köper jag direkt!  Alla som vill är hjärtligt välkomna att titta in i min trädgård som är totalt ofärdig men som håller mig sysselsatt och någorlunda harmonisk. Och till slut blir det fint... Kanske
Margith
23-08-2007, 15:22
CITAT (Tesa @ 23-08-2007, 14:12)  Varför det??? Förstår inte.. Jag förstår att du inte förstår Kerstins inlägg satte igång så många tankar hos mig att mitt ursprungliga inlägg blev på tok för långt och spårade ur fullständigt. Alltså kortade jag ner det och jaaa.... det blev obegripligt! Sorry Det jag tänkte på var att de som jag känner som har visat sina trädgårdar för allmänheten, de har upptäckt dagen efter att det saknas frökapslar och ibland hela plantor När jag får höra det vill inte jag ha varit där! Jag vill inte riskera att folk som inte känner mig, för en enda sekund, tänker att kanske att det var hon... Därför begränsar jag mig till trädgårdar vars ägare jag känner. De som känner mig vet nämligen att ärligare människa än jag, det får de leta efter. Dessutom är min erfarenhet att bara jag tänker att en sån växt skulle jag vilja ha, så springer ägaren efter en spade och delar växten åt mig, eller skickar fröer till hösten om plantan inte gick att dela Tar du betalt för att visa din trädgård tycker jag att det är OK, men visst... då förväntar jag mig nåt extra... I mitt fall är jag mer än nöjd om ägaren är snäll och går runt i trädgården tillsammans med mig och berättar... det är kvalitet för mig! Men det här har nog väldigt mycket med kunskapsnivå att göra ? Min trädgård visar jag inte för någon. Däremot skulle jag vara jätteglad om nån trädgårds-intresserad ville komma hit, titta, kommentera, komma med spontana förslag. Det skulle naturligtvis ge mig oändligt mycket mer än att springa runt i andras trädgårdar. Men nu finns det ju faktiskt folk som lever på att designa trädgårdar.. inte för att jag vill ha en designad trädgård.. men jag inbillar mig inte för en sekund att andra har lust att avsätta en massa tid bara för att hjälpa mig Mina rabatter ser ut som (ärligt talat) "taskigt hackad sill-sallad", men de är mina och jag älskar dem
Lars-Olof Arvids
23-08-2007, 15:24
Jättebra idé Ulrica, jag anmäler mig till den listan!  Min äng är slagen och inte så mycket att se nu, men det finns lite blommor kvar i de nästan lika vildvuxna rabatterna. Trädgårdsamatörerna har säkert en lista över öppna trädgårdar, men jag hittar den inte på deras hemsida. "Halvproffs" kan man väl kalla en del som är med där, men de som jag har besökt har inte tagit inträde. Jag har inte heller fått intrycket att man måste vara väldigt duktig för att vara med i föreningen - jag är inte särskilt duktig, men trivs ändå bra på deras möten och trädgårdsbesök. Olle
*Ulrica*
23-08-2007, 15:29
Jag kan tänka mej att administrera en sådan amatörbesöksträdgårdslista. Vad som hade varit väldigt käckt är ju om man skulle göra en tråd i forumet där folk kunde skriva välkommen till mej... hm... det är ju en början iallafall jag tror jag gör en sådan tråd... Här är den!
Margith
23-08-2007, 16:17
STA, Sällskapet Trädgårdsamatörerna har en sån lista. Är du medlem får du tillgång till den. Den kommer nämligen tillsammans med deras tidning TA  Även tidningen Land har en sådan lista över Öppna trädgårdar. "rika halvproffs med arkitektanlagda parker " tror jag inte att du behöver bekymra dig om, däremot trädgårdar som anlagts av "trädgårds-fanatiker" som bott på samma ställe i 45 år Jag har bott här i 5 år, varav jag faktiskt brytt mig om trädgården i 3 år.... Jag anmäler mig till din lista! Är det nån som har lust att se eländet och kanske komma med nån idé, så är ni mer än välkomna
*Ulrica*
23-08-2007, 16:22
Jag har nyligen upptäckt STA, men så såg jag en lapp i Kungälv om Riksförbundet Svensk Trädgårds lokalförening.
Jag vet inte vilken förening jag ska välja, det verkar onödigt att gå med i flera. Är någon av dem vanligare, större? Är det någon skillnad på "ideologi" om man kan tala om sådan i trädgårdssammanhang?
Nu förstår jag!! Men...varför skulle folk just misstänka dig?? Är du en sån där växtdregglare???
CITAT (*Ulrica* @ 23-08-2007, 17:22)  Jag har nyligen upptäckt STA, men så såg jag en lapp i Kungälv om Riksförbundet Svensk Trädgårds lokalförening.
Jag vet inte vilken förening jag ska välja, det verkar onödigt att gå med i flera. Är någon av dem vanligare, större? Är det någon skillnad på "ideologi" om man kan tala om sådan i trädgårdssammanhang? Jag har varit med i STA ett par år men aldrig varit på några möten...jag får lite känslan av att jag inte riktigt platsar, det är ganska insnöat på prydnadsväxter (deras ideologi kan man säga) har jag konstaterat och jag är egentligen mer inne på nyttoväxter egentligen...Har ju träffat en del andra medlemmar på växtmarknader och så och även hört hur de fnissat åt tanter som inte begriper latin och inte vill köpa sånt dom inte kan se vad det är...så nog finns det lite snobberi i de kretsarna..MEN...det är säkert inte alla som är såna.
Jag gick nyligen med i Lappmarkens trädgårdssällskap, en lokalförening inom RST. Mamma har varit med i några år, och fått massor av hjälp, för att inte tala om allt kul som hittas på. Nu täcker ju just den här lokalföreningen halva västerbotten iofs, men iaf...
Margith
23-08-2007, 17:28
Japp, jag erkänner att jag är en klar växtdregglare Men jag tittar och dregglar, vill jag ta fram kameran frågar jag först om jag får. Att röra växten skulle jag över huvud taget inte fundra på! Det är ju bara min egen noja som får mig att inbilla mig att jag skulle kunna bli misstänkt Jag är också med i STA sen ett par år tillbaka. Jag har inte heller varit på ett enda möte. Tror inte att jag platsar där. Vilket sannolikt är en klar noja. Egentligen tror jag nog att de som är med där är jätterara människor, som gärna välkomnar en nybörjare, men jag vill nog gärna läsa på latinet lite mer innan jag törs mig dit
Men kära söta...inte ska du vara så paranoid..Om du frågar om du får fota växten så tror jag INGEN misstänker att du stjäl den..
Det här har varit intressant läsning eftersom jag aldrig förr hört talas om entre avgift för att se privata trädgårdar, Att ta betalt för småplantor, visst,kan dom väl försöka göra det, men är dom dyra så lär dom ju inte få mycket sålt, för ingen köper väl något till ett pris man inte tycker är OK, bara för att dom är till försäljning, ..eller?? Ewa..nästa gång du ser en "giraff" utanför din trädgård, så tycker jag absolut att du ska fråga om dom vill komma in och titta om du känner för det. Bry dig inte om det är osvenskt eller inte, dom kanske tackar nej av ren blygsel. Jag säger det pga mina egna erfarenheter av osvenskt uppträdande..30 år utanför Sveriges gränser sätter ju sina spår...och min erfarenhet är att dom flesta blir jätteglada över att man bryter isen med ett leende, för innerst inne är det alltför många som gärna skulle vilja prata lite, men inte vågar..Och egentligen, vad gör det om folk tycker att det är osvenskt, för ingen tar illa upp över en snäll inbjudan, även om dom tackar nej.....för efteråt säger dom säkerligen sinsemellan, oh vilken trevlig person, vi skulle nog ha gått in...Gör det du känner, för så länge det är ett positivt uppförande kan det aldrig bli fel
CITAT (*Ulrica* @ 23-08-2007, 16:29)  Jag kan tänka mej att administrera en sådan amatörbesöksträdgårdslista. Vad som hade varit väldigt käckt är ju om man skulle göra en tråd i forumet där folk kunde skriva välkommen till mej... hm... det är ju en början iallafall jag tror jag gör en sådan tråd... Här är den!Visst, det är en bra idé, men liksom så många andra bra idéer är den inte ny. Jag anmälde mig till en sådan lista här på Odla för några år sedan — tillsammans med många andra förstås — men; ingen kom!!
Lars-Olof Arvids
24-08-2007, 07:30
Jag var också med på den listan - ingen kom till mig heller, men det var ett bra försök vi gjorde.  Olle
*Ulrica*
24-08-2007, 08:07
Det var ju synd att det inte fungerade.... Men det ska väl inte hindra oss från att försöka igen! Sen får vi inte vara så blyga med att fråga om vi får komma! Jag är helt klart sugen på Olles äng, men det får bli nästa år!
Lars-Olof Arvids
24-08-2007, 08:20
Du är välkommen! Bilder på ängen finns i ett av mina gamla album. Olle
*Ulrica*
24-08-2007, 09:14
Oj! Vilken underbar äng! Sån ska jag också ha!  om tio år...
Sailor Pluto
24-08-2007, 11:34
Får man anmäla sej till listan även om man har en skräpig och rörig trädgård i planeringsstadiet, plus att man är ganska folkskygg och tystlåten ? Kanske kan skriva något i stil med "Du bör vara pratglad" för säkerhets skull!
Om att betala inträde i privat-trädgårdar: ja, det skulle jag göra om jag fick en guidad visning med mycket berättande. Om det däremot skulle vara som Kerstin beskriver i det första inlägget så vete tusan...
*Ulrica*
24-08-2007, 12:32
CITAT (Sailor Pluto @ 24-08-2007, 12:34)  Får man anmäla sej till listan även om man har en skräpig och rörig trädgård i planeringsstadiet, plus att man är ganska folkskygg och tystlåten  ? Kanske kan skriva något i stil med "Du bör vara pratglad" för säkerhets skull! ALLA får anmäla sej! Man behöver inte ens ha en trädgård! Man kanske har jättefina eller roliga krukväxter? Det ska vara helt opretentiöst, liksom har-du-vägen-förbi-så-stanna-och-kolla-lite-och-kanske-snacka-en-stund. Och man får hitta på sina förbehåll helt själv! "Jag kommer att gömma mej i källaren medan ni tittar" eller "Ta gärna med fikabröd" eller vad som helst i den stilen!
CITAT (Sailor Pluto @ 24-08-2007, 12:34)  [color=#0000FF]Får man anmäla sej till listan även om man har en skräpig och rörig trädgård i planeringsstadiet, plus att man är ganska folkskygg och tystlåten ? Kanske kan skriva något i stil med "Du bör vara pratglad" för säkerhets skull!
color] Ja det hoppas jag...Jag har iaf skrivit in mig
CITAT (Margith @ 23-08-2007, 18:28)  Jag är också med i STA sen ett par år tillbaka. Jag har inte heller varit på ett enda möte. Tror inte att jag platsar där. Vilket sannolikt är en klar noja. Egentligen tror jag nog att de som är med där är jätterara människor, som gärna välkomnar en nybörjare, men jag vill nog gärna läsa på latinet lite mer innan jag törs mig dit  Men Margith då! Inte behöver du kunna vetenskapliga namn för att gå på en träff med STA! Kom på våra träffar i Luleå! Och vaddå, platsar inte? Alla trädgårdstokar platsar väl i en trädgårdsförening?! STA är inte något "fint", extra kunnigt sällskap. Det är en helt vanlig trädgårdsförening som samlar trädgårdsintresserade. Luleågruppen har första höstmötet nästa söndag, den 2 september, klockan 18, och håller till i studieförbundet vuxenskolans lokaler på storgatan (mitt emot Åhlens). Då ska det planeras vilken studiecirkel vi vill ha under hösten/vintern och sånt.
Hade ett rosensällskap här i juli, en busslast för första ggn. Nej, jag skulle aldrig kunna ta betalt för att dom kikar runt här i min normalstora trädgård. Visst fick man städa toaletterna efter, men det roliga med alla glada ros människor övervägde. Jag fick en liten trädgårdpresent, det var så bra med den.
Sailor Pluto
25-08-2007, 12:06
CITAT (*Ulrica* @ 24-08-2007, 13:32)  ALLA får anmäla sej! Man behöver inte ens ha en trädgård! Man kanske har jättefina eller roliga krukväxter? Det ska vara helt opretentiöst, liksom har-du-vägen-förbi-så-stanna-och-kolla-lite-och-kanske-snacka-en-stund. Och man får hitta på sina förbehåll helt själv! "Jag kommer att gömma mej i källaren medan ni tittar" eller "Ta gärna med fikabröd" eller vad som helst i den stilen! ! Jag provar väl att skriva in mej då, så får vi se vad som händer . Det finns iaf inget att förlora på det hela!
Helen i Piteå Zon 5
26-08-2007, 10:56
CITAT (Jejja @ 24-08-2007, 18:35)  Men Margith då! Inte behöver du kunna vetenskapliga namn för att gå på en träff med STA! Kom på våra träffar i Luleå! Och vaddå, platsar inte? Alla trädgårdstokar platsar väl i en trädgårdsförening?! STA är inte något "fint", extra kunnigt sällskap. Det är en helt vanlig trädgårdsförening som samlar trädgårdsintresserade. Luleågruppen har första höstmötet nästa söndag, den 2 september, klockan 18, och håller till i studieförbundet vuxenskolans lokaler på storgatan (mitt emot Åhlens). Då ska det planeras vilken studiecirkel vi vill ha under hösten/vintern och sånt. Och vill du inte tillhöra Luleå så kom till Piteå  hihihi, du kan vara med i bägge  Vi har växtmarknad nu på onsdag i Öjebyn på Margretelund mellan 17.00-tills folk har slutat 'fynda'. Sen börjar vi 3okt. kl. 19.00 i Öjagårdens aula. kolla in här.... du kan vara både på Luleås och Piteås möten... http://www.quicknet.se/tradgardsamatorerna/aktivit/index.htm
Margith
26-08-2007, 13:26
För att inte stjäla den här tråden totalt, har jag nu registrerat mig och skrivit mitt livs första inlägg på STA:s forum.  till bårde Jejja och Helén, egentligen vet jag nog att ni skulle ta hand om mig om jag bara dök upp på nåt möte Men det finns andra bekymmer också....
kerstin z5-6
26-08-2007, 16:01
Generellt så drar jag slutsatsen att de flesta av er tycker det är ok med växtförsäljning-ev frivilliga bidrag till trädgårdsvisaren -men inte inträde på annat än stora anläggningar med guidning ? Dvs ung som jag tycker själv ?
pleximaster
27-08-2007, 07:29
Nej, en vanlig trevlig amatörträdgård ska inte kosta pengar tycker jag!
Skulle någon vilja se våran trädgård är de välkomna in. Har många som är ute och promenerar utanför vår tomt det är alltid trevligt när personer visar intresse för det man gör. Man fixar ju inte bara i trädgården för sig själv utan för att andra också ska uppskatta det, i alla fall är jag sån.
Så om någon här vill hälsa på så är Ni välkomna ute på väster i Lund.
Skulle tycka det var kul med en trädgårdslista. Kanske kräver den att man gör en liten enkel beskrivning av sin trädgård, några bilder i ett album och förslag på tider då det kanske passar att man kan komma, typ "söndagseftermiddagar brukar jag vara ute i trädgården".
mvh plexi
kickistina
27-08-2007, 08:15
Nä,jag håller med,men om dom vill passa på att tjäna sig en slant,kan dom vill koka lite kaffe och fika och ta betalt för det.Nog för att jag skulle bjuda på det också,om någon vill se på vad jag har skapat.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|