Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Det har jag svårt för -verkar bli vanligare .Att en stor botanisk have vill ha en slant ok-det fattar jag , men att privatpersoner med vanliga trädgårdar -som ofta dessutom säljer överskott-delade plantor och frösådder i samband med besöket -vill ha 40 kr i inträde -nää där går gränsen tycker jag Vad tycker ni ? K
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218
Hej! Det är väl ok om man vill ta betalt för att visa trädgården. Var och en som besöker den avgör ju själv om man vill komma in. Det är oerhört mycket arbete att sköta en trädgård så bra att folk vill betala inträde. Vad har inte växtmaterialet kostat. I de flesta fall är inträdet bara ett sätt att något minska kostnaderna för trädgården. Jag förökar växter och säljer. Inte är det lönsamt men det ger mig möjlighet att köpa fler nya växter än jag annars hade haft råd med. Vill man se många olika växter så är privata trädgårdar det bästa sättet. Offentliga botaniska trädgårdar har inte pengar att köpa in så mycket nytt. Vi amatörer importerar från hela världen både frön och plantor. Själv har jag ingen fin trädgård så jag tar inte entre. Min trädgård är bara till för att jag ska ha kul men självklart är besökare välkomna. Ulrica, du är välkommen att titta in i min trädgård när du vill. MVH Jan Lindgren