Tyvärr har många inte fattat vad det innebär att jobba i serviceyrke jag pratar mycket med ungdomar på gymnasienivå om sånt som att man kanske inte får se ut hursomhelst eller bete sig hursomhelst när man ex. jobbar i butik, många har svårt att förstå att det finns regler i yrkeslivet som man måste följa. En del av ungdomarna blir fly förbannade och säger att de tycker att det ska vara OK att se ut som nåldynor i ansiktet och liknande när man jobbar i butik, de kunder som inte gillar detta kan dra till någon annan butik. De förstår inte riktigt att skrämmer man bort kunderna går inte butiken bra = butiken kanske måste sparka personal.
(Har även upptäckt att det numera inte är ovanligt att gymnasieeleverna här inte kan procenträkning eller uppskatta om saker och ting är rimligt trots att de har Godkänt i matte från grundskolan så hamnar de i kassan i någon butik i framtiden kan det nog vara intressanta priser man får betala för de har inget hum om maskinen har räknat ut ett pris som är rimligt eller ej. Ungefär som igår då ingen, varken hon i delikatessdisken eller i vanliga kassan reagerade på att maskinen räknade ut att fisken jag köpt kostade 22kr kilot vilket jag inte upptäckte förren jag kom hem och såg på prislappen på fiskpaketet)
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|