CITAT (CarinaA @ 26-08-2007, 21:18)

för länken! Jag har spånat runt där inne lite redan och fått tips. Men nu har du fått mej intresserad av häggmispeln, får jag ju erkänna

. Såg dina buskar och att bilderna var från i fjor. Har du några nytagna så man ser hur det vuxit till sig? Jag har sökt runt lite med Google, men inte hittat häggmispeln som häck på några bilder, utan bara som ensam buske. Du kanske vet nån sida?
Mvh C
Har inga nytagna bilder tyvärr. Häcken har framför allt har buskat sig sedan dessa bilder togs. Är ca 80 cm hög och mycket yvig. Det är tre år sedan vi planterade. Kommer också upp rotskott skott emellan plantorna, så vi inser att vi har planterat dom för tätt.
Om du går in på www.eplanta.com så kan du läsa i sortimentslistan om olika häckbuskar. Oftast finns det flera bilder man kan klicka fram. Denna bild är från e-plantas hemsida o föreställer en prakthäggmispel i höststkrud.

En klippt häck blir vanligtvis tätare än en friväxande, men jag återkommer till frågan om hur ni ska klippa en häck som är 4 meter hög? Bönderna har ofta sådana häckar, men dom använder lastaren och står i skopan när dom ska klippa. Har ni den möjligheten?
CITAT (Cilla @ 27-08-2007, 00:23)

Annars är den svenska enen en utmärkt vintergrön häckväxt som inte behöver beskäras för att hålla sig smal. Finns olika arter som ger olika höjder. Finaste enhäckarna har jag sett i Ystad i ett koloniområde, finns bilder i denna avdelning om man söker med ordet enehäck.
Där lärde jag mig något nytt
Trodde enen bara trivdes i torra magra betesmarker.....
En nackdel jag kan tänka mig med en är om det finns hagtorn i närheten så värdväxlar dom med samma sjukdom. Hagtorn är ju en väldigt vanlig trädgårdsväxt i Skåne.
Redigerat av Sommartorparn: 28-08-2007, 09:55