CITAT (Jan Lindgren @ 28-08-2007, 21:00)

Hej!
Det går utmärkt att ha ett rikt djurliv i dammen utan vattenväxter. Det är svårare att ha ett rikt djurliv om du har fiskar i dammen.
Har du gröna svävalger så är daphnier ett bra sätt att bli av med dem. Kräftor plockar upp diverse ätbart på botten och minskar föroreningarna. Andmat är en bra växt om du vill ha bort överskottsnäring i vattnet men för att det ska fungera måste du ofta ta bort en massa andmat så att näringen försvinner från dammen. Kransalger och vattenpest är snabbväxande och tar upp mycket näring. Vänta dig bara inte att växterna syresätter vattnet särkilt bra.. I mina dammar finns det inga växter men tyvärr har jag fått in abborrar i min största damm. Nu är nästan allt intressant djurliv uppätet. Jag hade näckrosor ett tag men de åt kräftorna upp. Dammen med kräftor har jag fått kalka men ankdammen har naturligt surt vatten så det är möjligt att det är därför det inte växer några alger där. De flesta dammar är för små så det är därför det blir så mycket problem med dem.
MVH
Jan Lindgren
Hur kom aborren in där då??