CITAT (Lonicera @ 30-08-2007, 08:35)

Ett träd ska man ju ändå ha under många många år så jag tycker det är värt att ta hjälp av proffs så man kan njuta av sina träd. Jag blir ofta beklämd när jag är i ett villakvarter på våren och ser detta stympande av fruktträd som sker. Men det är kanske bara jag det..........

Det sorgliga är att det ofta är s.k. proffs som står för de värsta stympningarna. Idén att träd 'föryngras' av radikalbeskärning är spridd och seglivad. T.o.m. Görel Kristina Näslund i sin äppelbok föreslår att man kapar halva kronan.........
En bekant i ett av Stockholms villaområden fick ett flertal gamla äppelträd skövlade av proffs. Hon hade visserligen själv bett om det, eftersom hon ville ha äpplena i plockvänlig höjd. Allt som växte ovanför plockvänlig höjd togs bort. Hon var väldigt nöjd med resultatet....... Ja, vad säger man när skadan är skedd? Har inte vågat fråga vad hon tycker om vattenskotten som kom sedan..... för att inte tala om sjukdomarna som med stor sannolikhet lurar kring hörnet....
Så, det gäller inte bara att hitta ett trädbeskärarproffs, utan det gäller att hitta rätt sorts trädbeskärarproffs!
Chamomille, om ni har många träd och du gärna vill kunna ta hand om dom själv, så föreslår jag att du går en trädbeskärningskurs och att du läser så mycket du kan (exempelvis på Cillas sida, samt NYA Beskärningsboken som du hittar på biblioteket). Träden skadas inte av att du låter dom vara ifred ett par år. Däremot kan de fara illa av felaktig beskärning.