|
hej hej!
Du kan absolut klippa av revorna & sätta dem nu...de rotar sig snabbt & lätt, men tänk på att inte vattna för mycket eftersom det snart är kallgrader, om jorden är fuktig så behöver du inte vattna alls. När vi hade jordgubbsland så tog jag alltid revor på våren & satte i pallkrage, sen på hösten så satte jag dem i det "riktiga" jordgubbslandet & vi fick jordgubbar redan följande sommar. Har du massor med plantor som skall bytas ut så kan du ju ta lite varje år, då har du "färska" plantor varje år också.
Nu har vi inget jordgubbsland kvar, för de vi köpte huset av hade inte skött landet sååå bra & det var jätte jätte stort & jag blev sjuk & tyckte det bara blev jobbigt. Så vi tog bort alltihopa & sådde gräs istället. Men du .......vi skördade 70 liter jordgubbar första sommaren. Ett tips också: lägg massor med halm mellan plantorna så slipper du ogräs & jordgubbarna blir inte jordiga.
--------------------
Mitt gamla alias var "Lämås" Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.
|