Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Äppelträd, Hjälp med beskärning
          Chamomille
          Inlägg 29-08-2007, 14:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Vi har äppelträd som vi inte har klippt som vi ska. Jag bifogar 2 bilder. Det första lilla äppelträdet beskar jag i våras alldeles för mycket vad jag har förstått nu. Hur ska jag göra nu? Klippa litegrann? Hur mycket?
          Det stora beskars för ett par år sen och har nu grenar som sticker upp i skyn flera meter. Hur ska jag göra med det? Hur mycket ska jag klippa? All hjälp tas tacksamt emot. thanks.gif
          Bifogad fil  Lilla_äppelträdet.JPG ( 420.04k ) Antal nedladdningar: 78

Bifogad fil  Stora_äppelträdet.JPG ( 381.6k ) Antal nedladdningar: 121

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 01-09-2007, 23:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej,
          Jag har fullt upp hemma och har tre stygn i ena fingret och skriver därför inte lika gärna som vanligt.

Om beskärningen av träden på fotona skulle jag väntat minst en säsong till. Träd som beskurits på för mycket bladmassa under ett enda tillfälle och därför svarat med nödskott behöver inte beskärning utan kompensera sig först innan gallring sker - oavsett när gallringen sker. Ett tecken på att ett äppelträd är moget att ta emot första lätta beskärningen efter en nödskottsbeskärning är att alla skotten utvecklat sidoskott. Det brukar ske på andra eller tredje året.

Att först beskära grovt och sedan kapa alla vattenskott är att föråldra trädet. Finns mycket att säga om detta, men inte med tre stygn i fingret som nu...

Ett äppleträd som är tätt behöver beskäras under flera säsonger, inte allt på en gång. Och vill man uppnå gallringseffekt väljer man JAS-perioden som tidigare sagts i tråden. Vill man stimulera ytterligare tillväxt av gren och lad väljer man vårvintern. Men som sagt, man väntar till dess att stressen av den grova beskärningen lugnat sig, annars skär man in problem igen.

Päronträd eller andra träd som inte mår bra och visar ett eller annat symptom på detta behöver mycket sällan beskärning för att må bra. Det är ett elände att myten är så spridd om att vi ska sköta våra träd med såg och sax för att de ska må bra, när det oftast är helt andra åtgärder som behövs.

Detta sagt av en som yrkesmässigt beskär träd - bland annat.

Barkfall är inte detsamma som kräfta. Med bilder kan man ofta avgöra om det är kräfta eller ej. Barkfall kan ha många orsaker, och man måste se många bilder på träd och marken i omgivningen för att göra en någorlunda gissning.

ett vixet träd med kräfta kan leva och ge frukt under många år, medan ett yngre ofta står och stampar och förlorar vitala delar som gör att det är bättre att börja om med ett nytt. Kräfta är en svamp och smittar främst genom felaktig beskärning, beskärning på vårvintern, sank mark, rotskador, stress av annat slag. Den är också mer vanlig hos vissa äppelsorter än andra. AVstånd till andra smittade träd spelar också roll.

Men oavsett hur kräftsmittat ens område är finns alltid sätt att minska problemen med den!

--------------------

Citera
          Chamomille
          Inlägg 02-09-2007, 06:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Cilla @ 02-09-2007, 00:56) *
          Hej,
          Jag har fullt upp hemma och har tre stygn i ena fingret och skriver därför inte lika gärna som vanligt.

Om beskärningen av träden på fotona skulle jag väntat minst en säsong till. Träd som beskurits på för mycket bladmassa under ett enda tillfälle och därför svarat med nödskott behöver inte beskärning utan kompensera sig först innan gallring sker - oavsett när gallringen sker. Ett tecken på att ett äppelträd är moget att ta emot första lätta beskärningen efter en nödskottsbeskärning är att alla skotten utvecklat sidoskott. Det brukar ske på andra eller tredje året.

Att först beskära grovt och sedan kapa alla vattenskott är att föråldra trädet. Finns mycket att säga om detta, men inte med tre stygn i fingret som nu...

Ett äppleträd som är tätt behöver beskäras under flera säsonger, inte allt på en gång. Och vill man uppnå gallringseffekt väljer man JAS-perioden som tidigare sagts i tråden. Vill man stimulera ytterligare tillväxt av gren och lad väljer man vårvintern. Men som sagt, man väntar till dess att stressen av den grova beskärningen lugnat sig, annars skär man in problem igen.

Päronträd eller andra träd som inte mår bra och visar ett eller annat symptom på detta behöver mycket sällan beskärning för att må bra. Det är ett elände att myten är så spridd om att vi ska sköta våra träd med såg och sax för att de ska må bra, när det oftast är helt andra åtgärder som behövs.

Detta sagt av en som yrkesmässigt beskär träd - bland annat.

Barkfall är inte detsamma som kräfta. Med bilder kan man ofta avgöra om det är kräfta eller ej. Barkfall kan ha många orsaker, och man måste se många bilder på träd och marken i omgivningen för att göra en någorlunda gissning.

ett vixet träd med kräfta kan leva och ge frukt under många år, medan ett yngre ofta står och stampar och förlorar vitala delar som gör att det är bättre att börja om med ett nytt. Kräfta är en svamp och smittar främst genom felaktig beskärning, beskärning på vårvintern, sank mark, rotskador, stress av annat slag. Den är också mer vanlig hos vissa äppelsorter än andra. AVstånd till andra smittade träd spelar också roll.

Men oavsett hur kräftsmittat ens område är finns alltid sätt att minska problemen med den!

Tack för alla tips och råd... smile.gif smiley_small_hug.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Chamomille   Äppelträd   29-08-2007, 14:08
          Kakaduan   Hej, eftersom det är omöjligt att svara på frågan...   29-08-2007, 14:15
          Chamomille   Hej, eftersom det är omöjligt att svara på frågan...   29-08-2007, 14:19
          Sommartorparn   Jo, nog ser det ut som att du har beskurit för myc...   29-08-2007, 15:11
          Chamomille   Jo, nog ser det ut som att du har beskurit för myc...   29-08-2007, 18:03
          Sommartorparn   Jag får helt enkelt fotografera i höst/vinter. För...   29-08-2007, 18:22
          Lonicera   Jag får helt enkelt fotografera i höst/vinter. För...   30-08-2007, 07:35
          Chamomille   Där jag bor kostar det ca 400-500 kronor för att b...   30-08-2007, 09:59
          Sommartorparn   Ett träd ska man ju ändå ha under många många år s...   30-08-2007, 12:38
          Chamomille   Det sorgliga är att det ofta är s.k. proffs som st...   30-08-2007, 17:13
          Sommartorparn   Okej :) Jag ska läsa mer. Det lilla trädet har ja...   30-08-2007, 17:49
          Chamomille   Kräfta kanske?. Jo, visst kan träd leva länge o ge...   30-08-2007, 18:01
          ingrid fuxwall   Kan göras vid denna årstid. Du menar alltså att ma...   29-08-2007, 18:59
          Sommartorparn   Du menar alltså att man kan klippa i fruktträd den...   29-08-2007, 19:12
          ingrid fuxwall   Juli-Augusti-September skonsammaste perioden för b...   29-08-2007, 20:12
          Sommartorparn   Jag är ingen expert på detta, men såvitt jag först...   30-08-2007, 18:44

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 22:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon