En intressant fråga detta!
Oavsett vad man tycker om mördarsniglar, snigelgift, och vad som ska vara lagligt eller ej i Sverige, så hade det varit intressant med FAKTA i detta fall.
Jag har hittills inte hittat någon
fakta som påstår att snigelmedel med metaldehyd är direkt farligt utom i större mängder. De flesta snigelmedel med metaldehyd innehåller mellan 4 och 6% metaldehyd.
Jag har däremot hittat fakta som påstår att snigelmedel med metaldehyd inte är särskilt farligt alls. Ett exempel är en artikel skriven av Markus Bieri i Basel. Artikeln är skriven på engelska och publicerad på webben av Univeristy of California. Artikeln är grundligt uppbackad av namngivna referenser med tester utförda på 1980- och 90-talet.
Nedan har jag översatt ett avsnitt ur artikeln (jag är ingen proffsöversättare och kan inget om kemi):
"Metaldehyd upptäcktes första gången av von Liebig 1835. Det är en polymer form av acetaldehyd. Den kan anses vara en fast form av alkohol, en ren hydrokarbon som bryts ned till acetaldehyd, sedan till ättikssyra och därefter till vatten och koldioxid. Acetaldehyd är en naturligt förekommande substans och är en mellanprodukt vid nedbrytning av alkohol hos däggdjur.
Metaldehyd är inte giftigt för växter och man har inte kunnat påvisa några negativa effekter för jordlöparna Poecilus cupreus, Carabus granulatus, Pterostichus melanarius, Harpalus rufipes, för kortvingen Aleochara bilineata, för honungsbi (Apis mellifica), för parasitstekeln Aphidius rhopalosiphi eller för rovkvalstret Typhlodromus pyri.
Man har heller inte funnit någon ogynnsam påverkan på någon av daggmaskarna (Lumbricus terrestris , Allolobophora chlorotica) eller kompostmasken (Eisenia fetida). I studier med levande vilda däggdjur, där igelkottar (Erinaceus europaeus) matats med metaldehydförgiftade sniglar och där mindre skogsmus (Apodemus sylvaticus) haft tillgång till snigelpellets med metaldehyd har man inte kunnat observera någon påverkan på djuren.
Metaldehyd visar inga tendenser att ackumuleras i jord, vatten, växter eller däggdjur."Läs hela artikeln här.Har någon
sett (med egna ögon) fakta på farligheten med snigelmedel med metaldehyd? Och då menar jag inte förgiftningsfall pga stora mängder snigelmedel har konsumerats på grund av klantig förvaring eller liknande utan skador på insekter och smådjur.
Här är en länk som jag inte har hunnit gå igenom och läsa ännu.
En annan fråga - hur är det egentligen med det där att förbjuda en sak i Sverige som är tillåten i övriga EU?
Redigerat av *Ulrica*: 18-03-2008, 14:48