Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är snigelmedel med metaldehyd livsfarligt eller ej?, Det är olagligt i Sverige. Men är det FARLIGT?
          *Ulrica*
          Inlägg 28-08-2007, 15:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

En intressant fråga detta!

Oavsett vad man tycker om mördarsniglar, snigelgift, och vad som ska vara lagligt eller ej i Sverige, så hade det varit intressant med FAKTA i detta fall.

Jag har hittills inte hittat någon fakta som påstår att snigelmedel med metaldehyd är direkt farligt utom i större mängder. De flesta snigelmedel med metaldehyd innehåller mellan 4 och 6% metaldehyd.

Jag har däremot hittat fakta som påstår att snigelmedel med metaldehyd inte är särskilt farligt alls. Ett exempel är en artikel skriven av Markus Bieri i Basel. Artikeln är skriven på engelska och publicerad på webben av Univeristy of California. Artikeln är grundligt uppbackad av namngivna referenser med tester utförda på 1980- och 90-talet.

Nedan har jag översatt ett avsnitt ur artikeln (jag är ingen proffsöversättare och kan inget om kemi):

"Metaldehyd upptäcktes första gången av von Liebig 1835. Det är en polymer form av acetaldehyd. Den kan anses vara en fast form av alkohol, en ren hydrokarbon som bryts ned till acetaldehyd, sedan till ättikssyra och därefter till vatten och koldioxid. Acetaldehyd är en naturligt förekommande substans och är en mellanprodukt vid nedbrytning av alkohol hos däggdjur.

Metaldehyd är inte giftigt för växter och man har inte kunnat påvisa några negativa effekter för jordlöparna Poecilus cupreus, Carabus granulatus, Pterostichus melanarius, Harpalus rufipes, för kortvingen Aleochara bilineata, för honungsbi (Apis mellifica), för parasitstekeln Aphidius rhopalosiphi eller för rovkvalstret Typhlodromus pyri.
          Man har heller inte funnit någon ogynnsam påverkan på någon av daggmaskarna (Lumbricus terrestris , Allolobophora chlorotica) eller kompostmasken (Eisenia fetida). I studier med levande vilda däggdjur, där igelkottar (Erinaceus europaeus) matats med metaldehydförgiftade sniglar och där mindre skogsmus (Apodemus sylvaticus) haft tillgång till snigelpellets med metaldehyd har man inte kunnat observera någon påverkan på djuren.

Metaldehyd visar inga tendenser att ackumuleras i jord, vatten, växter eller däggdjur."

Läs hela artikeln här.

Har någon sett (med egna ögon) fakta på farligheten med snigelmedel med metaldehyd? Och då menar jag inte förgiftningsfall pga stora mängder snigelmedel har konsumerats på grund av klantig förvaring eller liknande utan skador på insekter och smådjur.

Här är en länk som jag inte har hunnit gå igenom och läsa ännu.

En annan fråga - hur är det egentligen med det där att förbjuda en sak i Sverige som är tillåten i övriga EU?

Redigerat av *Ulrica*: 18-03-2008, 14:48

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Ulrica*
          Inlägg 01-09-2007, 15:02
          Länk hit: #2

Medlem

Sådär! Nu har jag skrivit till Kemikalieinspektionen också. Kanske får vi svar på våra frågor nu! *håller tummarna*

Så här skrev jag:

"Hej

Jag heter Ulrica och jag har läst mycket om mördarsnigeln och bekämpning av denna i sommar.

I bla. Tyskland använder man snigelmedel med 4-6% metaldehyd. Dessa medel har funnits även i Sverige men är nu olagliga här.

Jag försöker ta reda på hur farligt snigelmedel med metaldehyd är för exempelvis maskar, insekter och smådjur som exempelvis igelkottar och möss, alltså de levande varelser som lever i samma miljö som mördarsniglarna. De rapporter och artiklar jag har läst bevisar att snigelmedel med metaldehyd inte är skadligt för andra än mördarsniglarna. Forskarna anser att snigelmedel med merkaptodimetur (methiocarb) är långt mycket skadligare för maskar, insekter och smådjur. Ändå får dessa medel användas av odlare med klass-2-certifikat för bekämpningsmedel i Sverige.

I en diskussion som just nu pågår på forumet odla.nu debatteras hur farligt snigelmedel med metaldehyd är egentligen. Jag kan nämligen inte någonstans hitta forskning som bevisar att snigelmedel med metaldehyd är skadligt för maskar, insekter och smådjur. Däremot har jag hittat rapporter där husdjur och människor har skadats av snigelmedel med metaldehyd på grund av slarvig förvaring eller felaktig användning men det är en helt annan sak anser jag.

Läs diskussionen på odla.nu där man kan ta del av den forskning jag har hittat i ämnet:
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=61948&hl=

Mina frågor är alltså:
          1. Har Kemikalieinspektionen tillgång till forskning som bevisar att snigelmedel med metaldehyd är skadlig för maskar, insekter och smådjur som lever i samma miljö som mördarsnigeln?
          2. Varför är snigelmedel med metaldehyd förbjudna i Sverige? Vad skulle krävas för att en ändring skulle ske?
          3. Har Kemikalieinspektionen tillgång till forskning som jämför snigelmedel med metaldehyd med snigelmedel med merkaptodimetur (methiocarb) och hur de påverkar maskar, insekter och smådjur? Dvs. finns det, enligt Kemikalieinspektionen bevisat att snigelmedel med merkaptodimetur är att föredra jämfört med snigelmedel med metaldehyd och i så fall på vilket sätt?

Jag hoppas att Kemikalieinspektionen har möjlighet att svara på mina frågor, det skulle betyda mycket för både mej och flera andra.

MVH
          /Ulrica Efternamn"

Vad tror ni om det?

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 03-09-2007, 18:39
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (*Ulrica* @ 01-09-2007, 16:02) *
          Mina frågor är alltså:
          1. Har Kemikalieinspektionen tillgång till forskning som bevisar att snigelmedel med metaldehyd är skadlig för maskar, insekter och smådjur som lever i samma miljö som mördarsnigeln?
          2. Varför är snigelmedel med metaldehyd förbjudna i Sverige? Vad skulle krävas för att en ändring skulle ske?
          3. Har Kemikalieinspektionen tillgång till forskning som jämför snigelmedel med metaldehyd med snigelmedel med merkaptodimetur (methiocarb) och hur de påverkar maskar, insekter och smådjur? Dvs. finns det, enligt Kemikalieinspektionen bevisat att snigelmedel med merkaptodimetur är att föredra jämfört med snigelmedel med metaldehyd och i så fall på vilket sätt?
          Idag fick jag svar från Kemikalieinspektionen. Så här skriver de:
          "Hej!
          Inom EU pågår en process att utvärdera de verksamma ämnena i växtskyddsmedel som finns på EU:s marknad. Sedan utvärerar varje medlemsland själva de olika produkter som används i just det medlemslandet. I Sverige utvärderar vi därför endast växtskyddsmedel som vi har godkända eller som vi har en ansökan om godkännande för. Inom EU har Österrike utvärderat det verksamma ämnet metaldehyd och den rapporten finns på den europeiska livsmedelsmyndigheten, EFSA:s (European Food Safety Authority), hemsida //http://www.efsa.europa.eu/en/scienc...t_reports.html Du hittar den genom att klicka på länken "list of active substances". Av denna rapport bör det framgå om metaldehyd är skadligt för maskar, insekter och smådjur. Som svar på din första fråga kan jag säga att Kemikalieinspektionen inte har tillgång till någon forskning om just metaldehyd, eftersom ingen produkt med det ämnet är godkänd i Sverige. Tidigare har produkter innehållande metaldehyd varit godkända i Sverige, men godkännandet för den sista produkten upphörde 1981. Godkännandena för samtliga produkter som innehöll metaldehyd har upphört pga att firmorna som sålt dem i Sverige inte längre önskat ha produkterna godkända i Sverige. Det är alltså inte så att Kemikalieinspektionen har återkallat några godkännanden på eget initiativ.

Då det gäller din fråga två så fungerar det så i Sverige att alla växtskyddsmedel som inte har ett godkännande är olagliga att sälja och använda. För att Kemikalieinspektionen ska överväga att godkänna ett växtskyddsmedel så krävs att någon ansöker om att få ett visst växtskyddsmedel godkänt. Då utvärderar Kemikalieinspektionen den produkten och de risker som den tänkta användningen skulle innebära och fattar därefter beslut om att godkänna produkten eller ej. För att Kemikalieinspektionen eventuellt ska godkänna ett snigelmedel innehållande metaldehyd så är en förutsättning att någon ansöker om att få en sådan produkt godkänd i Sverige. Information om vad en ansökan ska innehålla samt ansökaningsblanketter finns på Kemikalieinspektionens hemsida http://www.kemi.se/templates/Page____2938.aspx

Så till din tredje fråga. Kemikalieinspektionen har inte jämfört metaldehyd och merkaptodimeturs effekter på maskar, insekter och smådjur. Kemikalieinspektionen har därför ingen åsikt om merkaptodimetur skulle vara att föredra framför metaldehyd. Enda skälet till att produkter med merkaptodimetur är godkända är att där finns det ett företag som ansökt
          om godkännande för snigelprodukter i Sverige. Någon motsvarande ansökan för produkter innehållande metaldehyd finns inte och därför har Kemikalieinspektionen inte tagit ställning till om den typen av produkter kan godkännas eller ej.
          Jag hoppas detta var svar på dina frågor.

Vänligen
          Astrid Mårtenson"

Ja, vad tror ni om det svaret?

ps. jag har fyllt i ett formulär för att få tillgång till EFSA´s dokument om methiocarb och metaldehyd.

Redigerat av *Ulrica*: 04-09-2007, 10:00

Citera

Inlägg i den här tråden
          *Ulrica*   Är snigelmedel med metaldehyd livsfarligt eller ej?   28-08-2007, 15:20
          *Ulrica*   Jag har hittat ytterligare en mycket utförlig arti...   28-08-2007, 16:31
          KURT   Skriv gärna till kemikalieinspektionen och fråga, ...   28-08-2007, 16:32
          *Ulrica*   Men "ofarligt" är det ju definitivt inte...   28-08-2007, 16:52
          *Ulrica*   1: Yas-Natan E, Segev G, Aroch I. Clinical, neuro...   28-08-2007, 16:57
          *Ulrica*   1: Valentine BA, Rumbeiha WK, Hensley TS, Halse RR...   28-08-2007, 17:04
          *Ulrica*   Lite mer länkar om det kan intressera någon: Kemi...   28-08-2007, 16:44
          *Ulrica*   Iglesias J, Castillejo J, Castro R. "The eff...   28-08-2007, 17:17
          Gossen Ruda   Många barn har förr i tiden lekt med ångmaskiner s...   28-08-2007, 20:52
          MariaS   Vet med bestämdhet att lillbrorsan t.o.m. sög på e...   28-08-2007, 20:57
          KURT   Jag vet inte vad "rätt sätt" att använda...   29-08-2007, 05:35
          Gossen Ruda   Rätt sätt är väl att försöka gömma medlet så att i...   29-08-2007, 07:37
          KURT   Rätt sätt är väl att försöka gömma medlet så att i...   29-08-2007, 07:49
          *Ulrica*   Jag vet inte vad [b]"rätt sätt" att anvä...   29-08-2007, 13:00
          uteplatsen   Jag har pratat med snigelexperten Ted von Proschwi...   31-08-2007, 20:31
          *Ulrica*   På www.gnm.se står det: För snigelbekämpning anv...   01-09-2007, 09:07
          KURT   Som jag skriver ovan så kan de forskare jag hänvis...   01-09-2007, 09:32
          *Ulrica*   Det är väl snarare de som vill sälja ett nytt mede...   01-09-2007, 09:44
          uteplatsen   Bra initiativ Ulrica, med brevet till Ted! Jag...   01-09-2007, 12:00
          KURT   Skriv hellre till Kemikalieinspektionen, Ted von P...   01-09-2007, 13:55
          *Ulrica*   Jag har hittat en artikel i tidningen Bohuslänning...   01-09-2007, 19:57
          *Ulrica*   Hm.. Har hittat något från Europeiska Gemenskapern...   01-09-2007, 20:09
          ingrid fuxwall   Du är är påläst Ulrika . Det jag funderar på är v...   01-09-2007, 22:21
          KURT   Du är är påläst Ulrika . Det jag funderar på är v...   02-09-2007, 03:54
          ingrid fuxwall   Ja, man kan bla kräva utbildning av yrkesodlare, o...   03-09-2007, 21:40
          *Ulrica*   Hm... fattar nada igen.... det skulle komma länkar...   03-09-2007, 19:06
          Svante, zon 1   Är det inte länkar till filerna i ditt mail? Vad h...   03-09-2007, 21:41
          *Ulrica*   Är det inte länkar till filerna i ditt mail? Vad h...   04-09-2007, 09:53
          *Ulrica*   Nu har jag fått svar från Naturhistorisa i Götebor...   10-09-2007, 14:05

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 04:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon