Många köksväxter, särskilt rotfrukter, blommar år 2. Och kräver fin, lagom fuktig, frostfri förvaring över vintern för att komma dit. T.ex rödbetor. Kan du spara någon av dina fina rödbetor frostfritt så är deet bara sätta den till våren och få frön. Har du någon rödbetsplanta (eller lök, morot...) som blommar första året, så är det ju inte den du ska ta frön av ändå, för då kommer du att få plantor som blommar ÄNNU tidigare osv. Dom växter som kan övervintra i jorden är ju inga problem, som persilja t.ex. Det är dom där frostkänsliga, som egentligen kommer från sydligare trakter som är svåra. Eller dom som i och för sig blommar första året, men som kräver lååång sommar för att hinna ge frön. Jag tar egna frön av grönkål Red Russian, persilja, dill, bryt- och blomsterbönor, citronmeliss, blomsterkrasse och ringblommor. Dom är enkla. Ids inte kämpa med dom som inte vill, eller dom som korsar sig väldigt lätt. Tomater har jag flera sorter, så då vet jag inte vad det blir, annars är dom enkla också, liksom gyllenbär.
Redigerat av Eva i Västerås: 04-09-2007, 09:51
--------------------
Hälsningar Eva
|