CITAT (Eva-Marie @ 04-09-2007, 10:07)

Tack för tipset om Algomin, Eva i Västerås. Synd att jag inte har kompostjord, har tänkt påbörja en kompost men tycker det är svårt att hitta en isolerad sluten komposttunna av god kvalitet. Än så länge har jag bara läst om tunnor med diverse problem.
Det lutar åt att köpa en ph-mätare och ev kompostjord, jag ska försöka komma upp till neutralt ph-värde, då borde jag lyckas bättre med grönsakerna.
Nu tror jag att jag börja närma mig det jag behöver veta för att lyckas bättre men funderar fortfarande på det här med frö - det enklaste och billigaste vore ju att ta frö från existerande växter för att ha till nästa sådd - vilket genast får mig att tänka på min favorit, rödbetan, den har jag inte sett blomma (undrar hur den sprider sig?).
Jag har mycket kvar att lära märker jag, dags att skaffa en bra bok.
Upplever att min lerjord mår bra av att få ett tillskott av gräsklipp och sådant som vi tuggar ner med kompostkvarnen. Ett år köpte jag balar med torvströ - sådant som man har till hamstrar och marsvin, och även det luckrade upp jorden.
Att lägga löv på landet och sedan vända ner är inte heller fel - eller vad säger Ni som kan?