Eva-Marie, inte behöver du en tät kompostbinge. Det behöver du bara om du ska kompostera mat, sånt som drar råttor och kan lukta, typ kött, fisk och skaldjursavfall. Du kan köpa kompostgaller eller 4 bitar terrasstrall, och sätta ihop själv, med såna där små fönsterhakar att haka ihop delarna med. Eller så lägger du bara alltsammans i en hög. Det blir också kompost. Lock behövs inte för trädgårdsavfall. Du kan också lägga ut löv och klipp på landet, och mylla ner det till våren. Det är förvånande vad maskarna då har gjort med jorden under vintertäcket. Kompst kan jag inte vara utan. Sedan har jag en del av komposttillverkningen i mina grönsaksland, eller numera pallkragar som jag odlar i. Tar bort på hösten för att lägga i rabatter, fyller på med färsk kompost ur bingen och med hästbajs. (Visstja, måste förresten kolla med dotterns nya ridskola om jag kan ta några säckar. På den förra var dom bara glada om jag tog lite.) På våren slätar jag till och lägger på en säck planteringsjord att så i. Växer som attan!
--------------------
Hälsningar Eva
|