CITAT (Dito Verde @ 05-09-2007, 19:10)

Hej
Jag undrar vad du menar med "lite annat man kan göra för att få dem snygga och så att de förökar sig"
Är detta en Aloe Vera? Vad skulle du göra med den för att snygga till den? Jag har haft den stående ute och helt glömt av den.
I vintras hade jag den inne i ett badrum och glömde den där också. Nu tänkte jag kompensera den genom lite omvårdnad men vet inte hur.
Tacksam för råd.
hemma_003.jpg ( 409.05k )
Antal nedladdningar: 55Visst kan du få vera från denna aloen som alla aloe. Men om det är en av de arter som används medicinskt är lite svårt att säga på detta kortet. Många arter är förvillande lika på bild. De är trots allt 327 st och bara ett fåtal används inom medicin.
Ingen Aloe gillar om det är för hög mullhalt i jorden. De har väldigt lätt för att ruttna om det blir för fuktigt under en längre tid. Jag brukar därför blanda planteringsjord med hälften sand till mina aloe. Sen gillar aloerna att torka ut mellan vattningarna, så bästa knepet är at vattna en ggr/månad och låta vattnet rinna igenom krukan ordentligt. Sen häller man av överskottsvattnet och väntar en månad igen. Gör man så här, får man snart både "bebisar" och blommor.