|
den blandningen borde funka för dom växterna .ev mer grus och sand vit rothalsen . men täck du med regnskydd så dom säkert klarar sig så kan du ändra till våren om så behövs . hade varit bättre om du la naturlig jord som du blandar upp med grus och sand . planterings jord är inte bra för kaktusar,sedum,taklök m.m. då torven håller fukt även om du blandar i sand . till känsliga växter som jag har som yucca,kaktusar,oliver,palmer,kryddor använder jag ingen planteringsjord utan gräver upp den naturliga jorden blandar i (för hand) sand och grus rätt så rejält . då får man en perfekt torr jord på vintern även om det blir en regnig vinter . när jag 'bakar' sandjord så tar jag och fyller en spann med naturlig jord sen tar jag och häller den spannen i en kärra sen så tar jag 1,5 spann med grus och sand och häller det i kärran sen blandar jag noga med händerna tills hela jorden har blivit en fin sandjords som silas igenom händerna . 1del naturlig jord ev planteringsjordom man har lera eller dålig jord 1,5sand/grus eller 1del sand 1del grus sen då blanda för hand och lägg tillbaka där du ska plantera
Redigerat av flaxss: 06-09-2007, 18:36
|