Kiwi är ganska snabb om man sår de små fröna ganska ytligt då bör det inte ta mer än ett par veckor innan det gror, vilket är snabbt för mig. Sötpotatis är inget frö men den grönskar snabbt om man planterar halva under jord, vattnar och sätter en plastpåse över. Sötpotatis får dock lätt spinn i den torra rumsluften, bättre plantera lite längre fram i mot vårkanten så att man sedan kan ställa ut krukan när risken för frost är helt borta. Tomater, paprika, chili och liknande brukar också max ta några veckor. Melon och pumpa brukar också gro hyfsat snabbt men det är inget man odlar någon längre tid inomhus. Många exotiska fruktfrön kan man få vänta länge på, litchi har jag för mig grodde efter ca 2 månader och då var det färska frön, litchifrön bör sås så färska som möjligt. Kaktusfikona tog ca 2-9månader att gro för mig (det var mycket ojämn uppkomst för fröna). Ingefäran brukar ta 4-8 veckor innan de börjar grönska om man planterar den ytligt.
(Ska man odla grönsaker som ex. paprika, tomat, melon, pumpa och liknande vill jag slå ett slag för Runåbergs frökatalog. Matbutikens frön är billigare, tyvärr är detta hybrider som inte alltid är fröäkta + ofta kräver de enormt mycket värme och de kan ofta ha en lång utvecklingstid. I Runåbergs katalog finns utvecklingstid utsatt så man kan välja lite snabbare sorter + information om den kan odlas på friland eller om man behöver växthus + många av Runåbergs sorter är inte hybrider så det är möjligt att odla sitt eget frö om man har kontrollerad pollinering. +Det finns alltid en viss risk för sjukdomar om man tar frön från frukterna i matbutiken. )
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|