Jag har precis i början på sommaren köpt hus och för absolut första gången i mitt liv har jag med trädgård att göra. Eftersom mitt föräldrahem inte heller kommer från trädgårdskunniga, så behöver jag verkligen all hjälp man kan få. Tyckr att det är svårt att hitta bra info på nätet för totala nybörjare, allt består av så mycket facktermer.
Jag undrar nu, på min tomt finns det många fruktträd, bla olika äppleträd samt plommonträd. Dessa är fula som stryk skulle jag med mitt otränade öga säga. Det är inte efterhållet och bla så gick ett av plommonträden sönder för 1 vecka sedan då frukten vägde för mycket.. (visste inte man skulle plocka) så nu har vi ett halvt ett på ett ställe.
Jag undra, kan man få dessa gamla överfyllda med grenar träden att bli fina igen ? Hur ska jag gå till väga( klippa någon gren/ såga ned massor). Kan jag göra något eller måste man vänta till någon spec årstid ?? Hellst vill jag ta tag i grenklipparen o kapa allt nu, så får vi se vad som händer haha..men då lär jag nog ångra mig.
Om det finns någon snäll som skulle vilja hjälp mig vore jag evigt tacksam. Eller som jag guida till en enkel förklaring någonstans på nätet.
Mina frågor gäller alså förlande växter: Äppelträd Plommonträd Jasminbuske Syrenbuske ( den hade knappt en blomma i år, men är så stor så det är svårt att ta sig in i huset för den växer överallt) Syrenträd ( gammalt med enbart 2 grenar på och liiiite gröna blad sådär 3 meter högt upp.'
TACKSAM för allt hjöälp jag kan få. Det börjar att pillra i fingrar nu efter att vilja ta tag i trädgården nu när de invändiga i huset börjar ta slut att pillas på.
|