Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Havtorn
          Kathy
          Inlägg 31-08-2007, 16:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Vet inte riktigt var mina frågor platsar för underavdelning, men jag provar att lägga in dem här.

När mognar havtornsbär?
          Är det något speciellt man ska tänka på då man kokar havtornsmarmelad/saft/sylt? Dvs, behöver man förbereda bären på något speciellt sätt?
          Är det någon som har recept på havtornssylt, havtornsmarmelad, havtornssaft?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          cia73
          Inlägg 31-08-2007, 17:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 231
          Medlem nr: 8 240

Havtornsbären är mogna då färgen övergår från grönt till gul-orange. Bären är alltid lika starka i smaken hur länge du än väntar. laugh.gif Jag har kommit fram till att de bär som är mjuka på busken smakar jästa så såna bär släpper jag ner på marken. whist.gif Jag brukar plocka bären, skölja dem och sen kör jag bara med stavmixern så att bären krossas. Sila i en vanlig sil och sätt till socker enligt smak. Safter innehåller massor av vitaminer eftersom den inte är kokt men tänk på att saften bara står sej i några dagar så frys i små förpackningar.
          Nu har jag druckit saft till leda och i år har jag hittat ett bra recept på havtornssås/sylt.
          1 dl havtorn
          1 dl vatten
          1/2 dl socker
          Blanda allt i en kastrull och koka till det får en sirapliknande konsistens. Passera genom en sil och sätt med lite av fröna i sylten om du vill. Avnjutes som varm sås eller låt stelna till sylt.
          Gör gärna större sats på en gång. smile.gif Om jag kokar sylt så tar jag hälften vanligt socker och hälften syltsocker.

Citera
          Kathy
          Inlägg 09-09-2007, 23:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (cia73 @ 31-08-2007, 18:49) *
          bra recept på havtornssås/sylt.
          1 dl havtorn
          1 dl vatten
          1/2 dl socker

Ett STORT tack för receptet!
          Vi kokade havtornsmarmelad i helgen på de bär som vi plockade och marmeladen smakade fantastiskt!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 07:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon