CITAT (lyckero @ 11-09-2007, 10:53)

När man gräver upp och delar växter skadas alltid rötterna mer eller mindre. De små vita sugröttena tar ett tag på sig att växa ut igen. När de börjar växa brukar man säga att de har rotat sig i krukan.
Om du har mindre än en vecka kvar till växtloppisen så skulle jag nog vänta med att gräva upp till samma dag om det går. Annars kommer växterna förmodligen att sloka, och då är det inte så många som är intresserade av att köpa. Om jag hade köpt nyuppgrävda perenna växter skulle jag klippt ner dem ganska ordentligt vid plantering, så att de inte har så mycket bladmassa att försörja, utan kan lägga sin energi på rotbildningen.
När jag krukar upp växter till försäljning brukar jag försöka göra det 2-3 veckor innan försäljningen, så ser jag vad som inte klarar sig. Då är växterna jag tar med fräscha och fina.
Tänk också på att kolla så att det inte kommer med några mördarsniglar, om du har det i trädgården.
Lyckero
Tack för ett utförligt svar! Det var ungefär så jag tänkte först, att jag skulle gräva upp dem samma dag så att de snabbt kan komma i ny jord. Jag får ju säga det till de som köper dem. Nästa gång vet jag bättre hur jag ska göra.
Självklart ska jag kolla noga efter sniglar och/eller ägg!