Lissa , som jag skrev förut så kan faktiskt rasism/mobbing vara väldigt subtilt ibland. Vet inte om du varit med om det men jag har upplevt flera sådana fall i olika sammanhang. Ungdomar som just utnyttjar " oskyldiga " symboler för att psyka någon/några andra. Och då menar jag från flera håll inte bara med den svenska symbolen. Visst är det väl så att de bråk som uppstår mellan olika grupper föregås av andra mer " oskyldiga " saker .
Om det förekommer sådant på just den här skolan vet ju varken du eller jag men om det gör det så kanske inte rektorn vill " skryta " med det. Det kan också vara så att det är så subtilt att det inte går att riktigt bevisa. Då kan det vara bättre att stämma i bäcken. Hur skulle vi ha reagerat om det blivit bråk av det här och någon/några blivit allvarligt skadade och vi efter det fått veta att rektorn vetat/misstänkt rasism/mobbing men inte gjort något åt det ? Hade vi då inte skrikit oss hesa att just det , att han inte gjord något i tid , var fruktansvärt. Titta på vad som hänt ett flertal gånger i USA där mobbade skjutit hejvilt omkring sig.
Att det skrivs om det som det görs är ju ett sätt att slå upp det som en " sensation " för att få sälja. Medierna är ju tyvärr inte alltid objektiva eller kanske de också förs bakom ljuset , vem vet.
Kan ta fram ett exempel där en " oskyldig " symbol " används åt andra hållet. Har sett högerextremister som vid demonstrationer har på sig scoutblå skjortor/t-shirts och en del har också en förstorad symbol för scouterna på sina t-shirts ( förutom att de viftade med svenska flaggan alltmedan de skrek/gjorde saker som fick dem anmälda för bl a hets mot folkgrupp och misshandel ).
Hur hade du reagerat då? Jag reagerade iaf så att de ville ge sken av att vara " oskyldiga " scouter . Tycker också att det är fruktansvärt att de " skändar " scouterna och deras symboler.
Det är alltid svårt att ta ställning när man inte vet alla fakta och man gör sina bedömningar utifrån sina erfarenheter. Det har jag gjort i det här fallet.
Skriver om igen att den svenska flaggan ska vi naturligtvis hissa , inget snack om saken , men vi måste också vara vaksamma mot sådana som vill utnyttja dem för sina egna " skumma " ändamål och inte gå på allt " oskyldigt " som slås upp i medierna . Hur tror ni att nazismen fick så många anhängare i Tyskland på sin tid ? Inte genom att öppet deklarera vad de , och deras symbol , egentligen stod för .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|