Medlem
Antal inlägg: 3 070
Medlem nr: 21
Har för mig att det blev förbjudet att sälja skott-satser för några år sedan. Såg i ett reklamblad imorse att det annonseras för fullt med olika skottsatser till nyår. Är inte skotten förbjudna? Nån som kan reda ut begreppen för mig?!
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882
Jag tycker att det skulle krävas utbildning av den som avfyrar fyrverkerier samt krav på nykterhet i samma omfattning som vid bilkörning. Dessutom så skulle avfyrning endast få ske på av kommunen anvisade platser.
Jag är ganska trött på att läsa om skador av fyrverkeripjäser. Bortsprängda fingrar och förlorad syn.
Jag är också ganska trött på att läsa om de bränder som uppstått pga av att berusade personer felriktat fyrverkerier rakt in i bostäder.
Ännu mera trött är jag på att sitta i mitt stall varje nyårsafton och vakta hästarna så att de inte löper amok när folk avfyrar otillåtna bangare typ militära grejor som ger känslan av jordbävning. Vanliga lagliga raketer är Ok men just bangarna får det att skaka i marken och hästarna tror att det är jordbävning.
Nyårschampagnen skålar familjen med när jag kommer hem framåt tretiden på natten och varken hästarna eller jag är skadade.
Jag skänker också en medlidandets tanke till de hundägare som har skotträdda hundar och tvingas droga eller helt enkelt söva ner dessa inför varje nyår.
Jag tycker också det är otäckt att gå brandvakt och kolla att huset inte utsätts för brandfara. Förra året hade två rakter som inte brunnit färdigt fastnat i takpannorna. VI plockade ner dom med stege. Det är ju ganska obehagligt för man vill ju inte låta dom sitta kvar pga brandfara och man vill helst inte ta i dom för det kan ju fyras av senare.
Tro för all del inte att jag är emot fyrverkerier. Bara olämpligt och hänsynslöst användande av dessa. Fyrverkerier är inte något för ungar och fyllon.