CITAT (KURT @ 11-09-2007, 13:17)

http://www.skanskan.se/apps/pbcs.dll/artic...DNING/709110013"Sverigedemokrater orsakade tröjförbud
Hela sanningen om tröjorna i Klagshamn avslöjad
MALMÖ.
Det var barn till aktiva Sverigedemokrater som föreslog att klassen skulle fotograferas i landslagströjor. De flesta av dem hade heller inte fotbollströjor, men andra plagg med motiv som svenska flaggan och nationalsången. Därför stoppades klassen på Strandskolan i Klagshamn av sin rektor enligt Skånska Dagbladets källor."
Först tyckte jag det lät löjligt med förbudet men nu när jag läste detta och det stämmer så kan jag förstå att man reagerade men kan kanske inte helt försvara det. Blir ju en svår balansgång där.
Om det var någon form av förtäckt politisk manifestation från Sd så kan jag förstå att man tog illa vid sig. Även om det är fritt att bära politiska symboler och uttrycka sin åsikt så känns det fel att ett parti utnyttjar barn på det viset. Men... genom att det blev sånt ståhej om frågan och sverigetröjorna förbjöds så kan Sd själva tjäna på det man drog igång genom att visa att:
vad var det vi sa, nu får man inte ens visa svenska flaggan längre utan att man blir anklagad för att vara rasist!
Det var väl en lyckad pr-kupp från Sd förmodligen. Men jag tror ju mer på att ta diskussionen med människor än att drämma förbud i skallen på dem för det ger ofta bara motsatt effekt.