CITAT (vindspel @ 12-09-2007, 14:55)

Jag tror att det var USA som låg bakom terrorn så att det kunde starta ett krig. Deras vapenindustri vill ju ha krig så de kan tjäna pengar. Buch är bara en joker i leken.
Tror du på det själv?
Några saker jag tycker talar emot ditt påstående:
Amerikanska aktier förlorade cirka 1.2 triljoner dollar den veckan pga att Dow Jones och Nasdaq föll kraftigt. (största raset sedan Wallstreetkraschen f ö)
De materiella skadorna beräknades till cirka 20 716 000 000 dollar. (Då är enbart det försäkrade inräknat. Uppgifterna är en sammanställning från diverse försäkringsbolag, materiella skador som ej försäkrats finns alltså inte med.)
Midway Airlines gick i konkurs som en direkt effekt av attackerna, eftersom flygtrafiken minskade med närmare 20%. Flygbolagen i USA har fortfarande inte hämtat sig finansiellt.
N.Y. Hotellens beläggning föll till under 40% och över 3 000 blev arbetslösa pga nedskärningar inom hotell och turism.
Och då har jag inte ens nuddat vid ersättningen till de efterlevandes familjer, försäkringspengarna till alla som arbetade vid Ground Zero med räddningsarbetet eller skadestånden.
De förlorade mänskliga liven går inte att värdera i pengar, de har jag inte heller nämnt.
Och slutligen:
Hade Bush velat starta krig hade han gjort det ändå utan att slakta folk på hemmaplan. Kriget har sänkt den amerikanska dollan till lite drygt halva sitt värde, de har högre arbetslöshet nu är tidigare, de har dragits ner i en lågkonjunktur de verkar ha svårt att ta sig ur och många industriella jobb har flyttat utomlands. Så kriget har gjort dem mer skada än nytta. Det är förmodligen Bushadministrationens största misstag. Kriget har fått USA att blöda (finansiellt) som en stucken gris.
Redigerat av LadyG: 12-09-2007, 14:32