CITAT (flaxss @ 11-09-2007, 20:59)

vad har du för möjligheter att ge dina citrusar?
mina är ute tills det blir frost sen övervintrar jag dom mörkt +10c , vilket funkar utmärkt för mig inga blad avfall och inga löss .
Jag planerar att experimentera enligt följande: Några skall jag ha i min lägenhet på fönsterbräda i köket. Ställer fönstret på glänt enligt din metod som du tipsade mig om vid tidigare tillfälle, flaxss. Kommer dock inte att använda mig av kartong klädd med folie, det blir för "omysigt" i köket då. Sänger dock av elementet under. Vidare ställer jag några citrusar i fönster i vindsutrymme. Mycket torr luft torr däruppe, men det bli 5-10 grader där på vintern. Till sist tänkte jag ställa några som vanlig krukväxt i lgh fast med Clas Ohlssons växtbelysning, 11w. Luftfuktigheten i min lgh ligger på 50-60%. Vintern blir torrare i lgh om det är kallt ute. Jag tänker rapportera tillbaka till forumet hur det gick. En av mina citrusar står f.n. ute på balkong. Jag bor precis vid havet i Blekinge så det är långt ifrån risk för frostnätter på ett tag. Men när det börjar dra ihop sig tar jag in den i sovrummet på nätterna och ut den på dagarna i några veckor. därefter är det frågan vilket av de tre alternativen som passar bäst för den (köket, vinden eller lgh+ljus). Jag tror jag skall satsa på vinden. Vad tror ni?