Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 10 947
Hej igen alla! Här kommer ytterligare en övervintringsfråga: Jag undrar vad som egentligen gäller för citrusväxter och deras övervintring. Frågan jag f.n. klurar på är om det ALLTID är bäst med kalla vintrar (5-10 grader C) för citrusen. Om jag har riktigt bra extrabelysning i rumstemperatur, kan jag övervintra den lika framgångsrikt (eller kanske t.o.m. med ännu bättre resultat) om om jag placerar ljust och svalt (5-10 grader C). Om citrusen får sommartemperatur (18-24 grader C) + mycket ljus året runt, flippar den ut då?! Som ni märker är jag ute efter de ultimata förhållandena för denna typ av växt. Jag är "hooked" på citrus, känner jag... / Tacksam för svar
--------------------
Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 10 947
Tack för de goa råden, flaxss. Men då har vi alltså utrett att citrusen under vissa förhållanden inte behöver vintervila/dvala.
Apropå snö vid medeljhavet kom jag att tänka på denna bild, som jag av en slump stötte på på www.airliners.net för ett tag sedan. Den är tagen på Mallorcas andra flygplats "Son Bonet", som ligger endast 40 meter över havet (!). Enligt fotografen är det sällsynt men det händer ibland att de får snö så pass nära havet (wow!).