Problemet med lerjorden är att tillförsel av mullämnen inte räcker.
Inte om man tror man kan göra det EN gång!
Man måste fylla på ny kompost eller annan mull varje år.
Men täcker man med löv, gräs, färsk kompost och annat på hösten, så har maskarna gjort ett jättejobb under vintern. Både brutit ner och luckrat jorden. På lera är täckodling suverän,även om man täcker mest på vintern! Dessutom kan man, som jag, göra fynd av sånt som övervintrat under täcket - persilja, mangold, potatisar, grönkål, jordärtskockor. en del medvetet en del bara bortglömt. Grus man fyller på sjunker ner genom leran och försvinner efter några år. Första 2-3 åren går det åt massor av mull, och gruset hjälper till. Mycket rensa är det också. Att landet blir upphöjt av påfyllnaden gör ju inget. En blöt sommar inser man finessen med detta. Fast jag kantade mitt land med stockar för att hålla emot jorden och få mer höjd.
Allt detta gjorde jag under 21 år i en stor trädgård med rejält grönsaksland. (Potatis till jul, lök för hela året, t.ex.) Vartefter fick jag fantastisk jord i mitt grönsaksland, även om jag från början blev rasande efter varje rejält regn när vattnet stod kvar i landet. Nu har vi flyttat och jag har 4 pallkragar, 2 st 3 höga, 2 st 2 höga, som ska utökas till 8 nästa år. Lerjorden här är lika tung och jag ids inte börja just nu i alla fall med att bearbeta leran. Nu har jag fin jord efter 1 sommar, men det är ett HIMLA vattnande med pallkragar! När jag får mer tid över ska jag nog göra markfast land i alla fall. Arbeta ner i kragarna tror jag.
--------------------
Hälsningar Eva
|