CITAT (Markus_H @ 13-09-2007, 10:25)

Skrämmande fakta om vadå? Jag missade det programmet, kan du sammanfatta lite? var det om 11 september?
Oj, det skulle bli alldeles för långt. Men oja, det var fakta om attentatet. Framför allt om alla fakta som CIA, FBI etc hade innan. Flera av terroristerna var namngivna och varnade för/efterlysta. Ändå tilläts de kliva ombord på planen under eget namn.
Richard Vadhannuheter hade i över ett år varnat för Usama bin Ladin, men tröttnade på att ingen lyssnade och bytte post precis innan.
Även om den kalabalik som uppstod efter attentatet. Larm som inte gick ut. Militärplan som skickades upp alldeles för sent, och aldrig fick någon order därför att ingen kunde ta ett beslut. (Inspelning från käbbel på högsta nivå: Men du kan väl... Nej, inte jag. Var är han...-nivån.)
Filmsekvensen när Bush fick beskedet och de sju minuter han gjorde absolut ingenting. De superhemliga telefonledningarna som skulle ställa Bush i direktkontakt med ledningen, och som alltså inte fungerade utan han fick låna en mobiltelefon! Fortfarande ingen kommunikation när han befann sig på Air Force One. (Som alltså är den plats presidenten skall befinna sig på om USA är utsatta för attack.) Vilket gjorde att ingen hade befogenhet att ta de yttersta besluten.
Utrymningen av White house...
Listan kan göras jättelång. Och som ett resultat av detta — vi måste hämnas = starta ett krig. Frågan var bara vilka de skulle kriga mot. Jag tror faktiskt aldrig beslutet om Irak verkligen togs. Det blev till slut (efter mer käbbel): Först Afganistan... (Underförstått... ?)
Om du håller utkik kanske det går i repris. Jag spelade in det, men på min digitala mottagares hårddisk, så jag kan inte överföra det.