Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Årets mästarrabatt, Hur förminska?
          Xiphoideus
          Inlägg 11-09-2007, 18:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 9 100

Funderar på att anlägga en betydligt mindre variant av årets mästarrabatt. Har ni några förslag på hur man kan anpassa den för en rabatt i storleksordningen 12 kvadratmeter, i formen av en halvcirkel? Vill helst inte ha några alltför stora träd så jag funderar på att skippa de träd/buskar som blir högre än fyra meter. Blir det plottrigt om man försöker klämma in en av varje av så många sorter det går (nu menar jag givetvis av träd och buskar), eller jag ska välja att göra bara ett kortare stycke av rabatten? Risken är ju att man väljer fel så att en stor del av matchningen försvinner om man plockar bort vissa delar... Skulle också gärna vilja ha en liten rönn i planteringen men det är kanske inte alls passande. Några tips?

--------------------
          Nyanlagd trädgård i södra Skåne

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 14-09-2007, 22:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag vet inte vad en "mästarrabatt" är men jag tycker idén att plantera många arter på ett mindre område är superb. Ddetta gör man allt oftare i kommuner, sätter buskar och träd tätt i klunga som ska ge färg och form hela året. Mycket lyckat om man tänker på att
          - vissa ska ha intressant bark eller stamform under vintern
          - vissa ska ha intressant vårblom
          - vissa ska ha färgrikt bladvker eller intressant bladform under sommaren
          - vissa ska ha färgglatt spel under hösten
          - några eller flera ska ha intressanta höstbär, någon som behåller frukten till snön kommer
          - någon ska dofta

Var inte rädd att kombinera utifrån de intressanta träd och buskar, halvträd och flerstammiga träd du hittar och finner intrese för! Bäst blir en sådan här trädbuskklunga när den är personlig.

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 17:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon