Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vintertäckning och kodynga, funkar det?, - ett sätt att få brunnen gödsel?
          EKLO
          Inlägg 15-09-2007, 09:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hej,

Så här års traskar jag omkring i skog och äng med skottkärra och samlar komockor. Det är förstås gödsellängtan som får sitt utlopp.

Nå. I år hade jag tänkt fortsätta täckodlingstanken och jordförbättringen (samt slippa gräva så värst!) genom att vintertäcka landen med 20 cm blandat material (gräsklipp, löv, tång, gammal kompost, trädgårdsrester...). Men hur göra med mockorna? Jag läser Kratschmer och jag läser Truedsson och Plöninge, och här är det lite lurigt och motsägelsefullt (kul) - eller så är det jag som är trögtänkt. Alltså: Är det möjligt att tänka sig att lägga kodyngan rätt på landen och all annan täckning över den, och s a s låta dyngan brinna på plats, och så ha lagom stark gödsel på våren? Man är väl mest rädd att själva brinnandet ska urlaka jorden, men jag tänkte att den andra täckningen skulle kompensera?

Och om det verkar vrickat att göra så (men egentligen varför skulle det?) och jag istället skulle låta mockorna brinna utanför landen, är det då bäst med behållare med botten, eller att lägga på hög rätt på backen?

Idéer och tankar om detta emottages tacksamt!
          Eklo

Redigerat av EKLO: 15-09-2007, 09:25

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          EKLO
          Inlägg 15-09-2007, 21:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag tror jag äntligen börjar begripa - och tackar för svar. Jag satsar på jordförbättringsdelen, med mockorna som del i vintertäckodlingen. Frågan är om det räcker att ta till nässelvatten, gräsklipp och annat när det gäller gödsling i vår - här finns inga stallade djur (odlar på en ö där inlånade kossor betar runt på sommaren), och jag orkar inte släpa köpta gödelsäckar från stan. Man vill ju gärna få till det utan att köpa grejer, om det går. Vad tror ni, klarar man sig från att köpa gödsling?

vänligen, Eklo

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-11-2025, 16:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon