Hej,
Så här års traskar jag omkring i skog och äng med skottkärra och samlar komockor. Det är förstås gödsellängtan som får sitt utlopp.
Nå. I år hade jag tänkt fortsätta täckodlingstanken och jordförbättringen (samt slippa gräva så värst!) genom att vintertäcka landen med 20 cm blandat material (gräsklipp, löv, tång, gammal kompost, trädgårdsrester...). Men hur göra med mockorna? Jag läser Kratschmer och jag läser Truedsson och Plöninge, och här är det lite lurigt och motsägelsefullt (kul) - eller så är det jag som är trögtänkt. Alltså: Är det möjligt att tänka sig att lägga kodyngan rätt på landen och all annan täckning över den, och s a s låta dyngan brinna på plats, och så ha lagom stark gödsel på våren? Man är väl mest rädd att själva brinnandet ska urlaka jorden, men jag tänkte att den andra täckningen skulle kompensera?
Och om det verkar vrickat att göra så (men egentligen varför skulle det?) och jag istället skulle låta mockorna brinna utanför landen, är det då bäst med behållare med botten, eller att lägga på hög rätt på backen?
Idéer och tankar om detta emottages tacksamt!
Eklo
Snigelhatare
15-09-2007, 17:49
Intressant. Det jag tänker på är att kvävet i gödseln kanske regnar bort. Vet att när det övriga materialet börjar brytas ned så förbrukar det kväve. Sedan när det är nedbrutit så producerar det självklart kväve. Eftersom du inte ska odla i det i år och risken finns att kvävet regnar bort om du lägger det i botten så tror jag att det bästa kanske är att lägga gödseln överst. Då kanske det inte regnar så långt bort. (Jag tycker själv att det låter flummigt) Då kanske det kvävefattiga täcket hinner suga åt sig.
Du skriver om vintertäckning. Du tänker väl inte ta bort godsakerna till våren! Låt täcket ligga kvar och krafsa isär där du ska så när det blir dags. (Jag skrev nästan samma sak i tråden om kolonilott) Krafsa tillbaka efter hand som det växer. Fyll på kontenuerligt mellan raderna med nytt material.
Tack för svar Snigelhatare (själv har jag inga sniglar än - vilken lycka!). Jag bara undrar: Om kvävet i kodyngan försvinner om de läggs färska på landen och blir regnade på under vintern, så måste ju exakt samma sak hända om jag lägger det utanför landen och låter dem brinna i godan ro innan jag kan använda det på beprövat sätt som brunnen kogödsel i vår? Eller ska man ha det helt förslutet menar du - i typ plastsäckar? Hur tusan gör folk egentligen? Underligt att jag inte begriper detta efter alla trevliga böcker och trådar här på odla, men men...man är väl trög i roten emellanåt.
fler idéer och erfarenheter mottages tacksamt!
Eklo
Jag tror inte att det finns speciellt mycket kväve i gödseln om du går "omkring i skog och äng med skottkärra och samlar komockor". Gödseln är kväverik om det är stallade djur så att urinen sugs upp av gödseln, men det är det ju knappast här?
Men det är ju bra jordförbättring.
Jag tror jag äntligen börjar begripa - och tackar för svar. Jag satsar på jordförbättringsdelen, med mockorna som del i vintertäckodlingen. Frågan är om det räcker att ta till nässelvatten, gräsklipp och annat när det gäller gödsling i vår - här finns inga stallade djur (odlar på en ö där inlånade kossor betar runt på sommaren), och jag orkar inte släpa köpta gödelsäckar från stan. Man vill ju gärna få till det utan att köpa grejer, om det går. Vad tror ni, klarar man sig från att köpa gödsling?
vänligen, Eklo
Snigelhatare
16-09-2007, 11:34
Satsa på guldvatten!
Eva i Västerås
17-09-2007, 09:08
Som sagt - kvävet i täcket frigörs när det börjar multna ordentligt, och det blir ju framåt nästa vår - sommar.
Det är i höst som täcket kräver mest kväve.
När du nästa år lägger på nytt gör du det ovanpå, och då tar det nya täcket kväve ur det gamla täcket, inte ur jorden, osv.
Och jo, gräsklipp är alldeles utmärkt kvävetillskott det också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.