Nej, det går säkert bra. Mina bästa klätterrosor är dessa och du bor en zon varmare så dessa är säkra kort

Irma Balsgårdros, svensk tuff rotäkta ros, zon 4-5 blir 2 - 3 m hög, fryser aldrig ner här, blommar 2 ggr
ev 3 om det är en lång varm sommar. Jätteblommor, så vacker, har stora taggar. Favoritros. Zon 4 -5

Freja Balsgårdsros, svensk och rotäkta ( rotäkta = samma ros i ett stycke, ej ympad )
växte fort till 3 m fryser inte ner ett dugg, vill nog bli större än Irma, zon 4 - 5, blommar om.

Constance Spry, Austinros engelsk, den första som kom, mycket härdig zon 5, stora doftande blommor
men blommar bara en ggn mitt i sommaren. Växte snabbt upp till en stor ros, skuggtålig.
Fryser inte ner ett dugg här.

Louise Odier, en gammaldags Bourbonros som blir stor med åren då 3 m, fryser aldrig ner, zon 5
doftar starkt, blommar 3 ggr till sena hösten om det är en varm sommar. Favorit.

Etude, storblommig starkrosa ros, zon 4 ros, denna är ev. lite klenare ? Men denna fryser aldrig ner här
men den står mot en södervägg. Blommar 2- 3 ggr med underbara rosor. Blir 2 - 3 hög, ingen jätte.

Bonica Climbing, frös inte ner en cm i vinter, zon 5 ros. Har vuxit till över 3 m på två år, frisk, blanka blad.
Denna finns som rabattros Bonica, underbart fin och tuff.
Andra bra klätterosor är, Flammentanz röd, den blir riktigt stor, blommar 1 ggn, zon 5
New Dawn, ljusrosa silveraktig, blir stor, zon 5, blommar om.
Awakening, en mera fylld New Dawn har satt en i vår, blir stor, zon 5 och blommar om.
Leverkusen, ljusgul, finns i mitt album, zon 5 ros, blommar om.
Men en sak man ska tänka på är att EN- ggn blommande klätter rosor blommar på äldre grenar, så fryser dom ner får man inga blommor sommaren efter. Så undvik dessa rosor om rosen bara går i zon 3, då finns ingen frysmarginal, viktigt tänka på.
Och mina bästa klematis, dom jag är mest glad i är de Italienska/ Viticella sorterna gr. 3 som blommar lite senare och som man klipper ner på senhösten. Dessa låter klematisstekeln också bli som vi har i trädgården sedan några år, den rackarn är omöjlig få bukt med, tyvärr.
Dessa klematis skjuter upp som raketer i juli med full kraft och blommar till hösten när mycket annat börjar se lite trist ut.
Några förslag ( finns i mitt album ) tycker Viticellorna är de bästa med höga rosor.
Etoile Violett, Emilia Plater, Mary Rose, Polish Spirit, Romantica. Passar i färg med rosa rosor.