Härligt med så ypperliga svar.
Blir till att låna en massa böcker i helgen och läsa på rejält
kerstin z5-6:
Avskärmning får det bli. Tänkte gräva gropar på 60*60*60 och lägga gammalt begagnat altantak (sådant där i plast som ser ut som lagårdstak) mot häcksidan. Andra sidan blir mot altanen så där borde det inte vara några problem.
Storkbenta låter toppen för mig om 4 år då häcken börjar bli hög.
Tänkte göra luckor i golvet där rosorna får stå. Ja självklart blir den en öppning för rosorna.
Så när man skall gödsla och lägga ner bananskal kan man bara lyfta på luckan och lägga ner godiset för rosorna.
Tänkte att det inte borde bli så mycket ogräs runt dem då samt att man på vintern kan lägga ner grankvistar alternativt geotextil.
Bra tänkt med dräneringsrör, det använder vi idag i vår "falukorv" (se albumet om du är nyfiken) fungerar ypperligt samt har blivit bo åt grodor.
Kajsa:
Härligt att bli bombarderar med bilder
Jedrans vilka vackra rosor och alla är rosa, härligt lekfullt.
Constance Spry är nog den vackraste rosen jag vet, bara utsöndrar dekadens ala Marie Antoinette
De andra är väldigt fina de med, verkligen.
Man blir riktigt sugen på att börja gräva så man kan fynda redan i höst, men det är nog inte rimligt rent tidsmässigt med tanke på hur mycket jobb det kommer bli.
Vad tror du annars om möjligheten att gräva hålen på rätt nivå nu, plantera dem enligt konstens regler och låta ogräset stå kvar runt om fram till våren?
Placeringen är nämligen rätt given med tanke på var mina stolpar skall stå.
Flammentanz röd har jag faktiskt varit och kollat på då de krukodlade nu kostade runt 70 kr. Dessutom har jag förstått att dessa är bra på att breda ut sig rejält vilket vore toppen med tanke på storleken på armeringsnäten i taket.
Dock så är jag lite skeptisk ang om det passar att ta dessa tillsammans med rosa, känns som o det kommer skära sig lite i färg?
Funderar även på en tidig ros som doftar mycket så man har det fint i början på sommaren, kanske en honungsros eller två?
Tror ni att 8 rosor kommer bli lagom för denna pergolan?
Min tanke är då 2 per hörn, ca 1,5 meter från hörnen.