Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Physalis frågor
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-09-2007, 18:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

hejsan alla

nu efter halv storm och kyliga vindar och nätter har min ena Physalis fått komma in . så nu kommer lite frågor första gången för mig med physalis så därav .

har satt den i mitt nord fönster men öst och väst solen lyser snett in . och temperatur under vintern ca +15c +20c kan få lite lägre .
          kan inte ge extra ljuse . själva plantan har frukt och blommor och täcker hela fönstret nästan så nu kommer frågorna

klara den denna övervintrings platsen ?
          och hur gör den under vintern kommer den tappa alla bladen eller behålla dom ?
          ska jag beskära den nu och ta veck blommorna som är på den ? beskär den till våren vilket fall som helst men i med den täcker upp stor del av fönster skulle jag gärna vilja klippa veck några blad eller grenar
          frukterna kommer dom mogna eller ska dom veck ?
          hur är det med att vattna ?

tusen tack för svar och råd -

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MariaS
          Inlägg 20-09-2007, 12:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Frukterna mognar allteftersom, men tänk inte på att "återanvända" den nuvarande plantan. Den är inte som änglar och sätter nya blad efter övervintring, utan den ser ut som den gör. Så nästa år får du 1,5 meter höga snakna stjälkar med lite blad i toppen med frukter. Utan du övervintrar det du har just nu.
          Har du eventuellt några skott just nu, så skulle jag se till att ta dem och rota dem NU. De klarar av att övervintra i lite sämre ljus, men det är lättare att hantera en liten stickling än en stor spretig buske. Dessutom kommer de i blom och sätter frukter så fort det börjar bli lite ljusare redan i mars.
          Skrota ut moderplantan när du har skördat klart de sista frukterna. De blommor som sitter på busken just nu, kommer trilla av av sig själva och blir inga nya frukter under vintern.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 06:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon