Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Almen sjuk, savar/blöder?
          pusillus
          Inlägg 22-09-2007, 22:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 287
          Medlem nr: 5 931

Idag fick jag syn på nägot märkligt på min Alm. Längst ned på stammen kom något vit/gult klet rinnande ut, och det var massor av getingar och "pissmyror" (heter de så de pyttesmå orangefärgade) där som mumsade. Vad kan ha hänt? Är det Almsjuka?
          Jag är säker på att detta inte fanns där för 2-3 veckor sedan.
          Trädet har börjat fälla sina löv men jag vet inte om detta är normaltidigt för Alm i z3. Det har annars varit grönt och friskt hela sommaren.
          Bifogad fil  Almen_sjuk.JPG ( 196.84k ) Antal nedladdningar: 68

Bifogad fil  Alm.JPG ( 220.29k ) Antal nedladdningar: 68

--------------------
          Pusillus zon 3
          Småland

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 22-09-2007, 22:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Intressant, och bra bilder också. Jag är inte alls säker på vad det är och vill gärna läsa andras gissningar.

Det ser ut att vara trädets vätskor och inte en svamp som kommer utifrån. det ser också ut som att det finns en pågående sprickbildning eller rötskada i stammen långt ned. I denna spricka, som kan vara vid eller smal, som kan vara lång eller kort, sker något nu som fått trädet att läcka. Kanske.

I övrigt visar inte bilden något tecken på almsjuka, som tydligast ses börja med en och annan vissen gren på onaturliga ställen.

prova med att knacka med knogen eller en träpinne kring sprickan i stammen, försök höra om trädet är helt ihåligt och hur långt upp sprickan/hålet kan vara. Kolla i omgivningarna kring trädet - har det från trädets stam och ut ca 12 meter skett några större markförändringar? Har muren byggts, nivåer ändrats, dränering eller grävning utförts? I sådana fall kan åtminstone stamsprickan ha med detta att göra.

Kolla också den årliga tillväxten i trädet detta år och några år tillbaka. Är den förändrad år från år?

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 14:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon