Ursäkta att jag ine sett din sista fråga tidigare!
Så du har redan beställt eller köpt träden? Vore kul att höra vad för grundstam du valde.
Jag jobbar också mest i zon 2-3, ibland 4. Alla de vanliga svagväxande grundstammarna klarar att växa här, B9, MM106, och vad heter den nu... B396 och Bfyrahundra nånting... Håkan Svensson på Julita Genbank kan hjälpa dig att få fatt i sorter satta på svagväxande grundstammar.
det går inte helt att köpa träd i handeln som passar för friväxande häck, om man inte har råd att köpa de svagväxande kronträden och bara låter dem växa då... (ca 400-500 kr/st) eller detsamma med redan satta spaljésträckta träd (som man kan frigöra från sin ställning och bara låta växa). Bättre och mer ekonomiskt att börja med spön (ettåringar som är som en pinne) och sedan beskära dem som man vill.
När man formar häck i t ex lepage brukar man ha 1 meter mellan spöna. Jag tror att det blir lagom med en friväxande häck på svagväxande underlag också.
I valet mellan A2 och en av de mer svagväxande för häck tvekar jag alltid... Om man vill få upp häcken med bladverk, insynsskydd, bullerskydd, avgränsning snabbt så är A2-orna bättre. Kan man vänta ett tag på det är svagväxande bättre. Kan man tänka sig att göra både vårvinter- och sensommarbeskärning är A2-orna bra, medan de svagväxande inte behöver beskäras två gånger och vissa år inte alls. Om man vill ha ett långlivat alternativ är A2orna bättre, men jag skulel tro att B9-träd lever längre än 20 år. Jag skulle tro att fruktmängden är unegfär densamma, men inte om man på A2-orna glömt att beskära ett eller ett par år, för då måste man beskära mer och frukten uteblir ett tag.
Själv, på mina egna marker, sätter jag det jag kommer över. De flesta spaljéträd och häckavgrönsare ser jcg som ganska temporöra ändå. En A2a som man beskär mer och som alltid kommer att vilja bli stor kanske ändå måste tas bort efter 20-30 år för att den inte alls fyller sin funktion när den av sig själv stammar upp sig, bildar täta kluster av grenar på tjocka stammar genom beskärningen osv. Å andra sidan tycker jag att de svagväxande i häck är så l å n g s a m m a på att växa...
Fundera på dessa olika faktorer och berätta gärna hur du väljer!
--------------------
|