Hade jag vetat att det fanns en m-kopp hade jag absolut använt en sån, för jag tycker att verkar väldigt praktiskt, framför allt, och i andra hand sparar man ju en himla massa pengar, plus miljövänligheten..att den är mer hygieniskt är ju också en fördel, eftersom den har lägre grogrund för bakterier än tamponger.
Jag kan inte se skillnad på en m-kopp och ett pessar ( eller heter det pressar ??) , det är ju ett preventivmedel som m-koppen verkar ha kopierat.. det var man tvungen att ha kvar inuti i 8 timmar vill jag minnas, och det kände man ju inte alls att man hade, på samma sätt som man inte känner av en tampong om den är insatt som den ska vara.. Ska kanske tillägga att jag tillhör skaran av dom som hade fruktansvärd mensvärk, så jag kunde inte använda tampong första dagen, men resten av tiden var det inget problem alls.
Pessaret var man ju också tvungen till att tvätta, och om man blöder igenom ett mensskydd så tvättar man väl trosorna utan problem, så jag kan nog inte riktigt förstå varför det skulle vara äckligt att bara tömma ur koppen och tvätta av den ...
Visst finns det kvinnor som inte KAN använda varken det ena eller andra PGA överkänslighet eller måtten , och dom har man ju inte mycket att välja på tyvärr.
Det där med tygblöjor tror jag inte kommer att få många anhängare, så vi får hoppas att dagen då man blir tvungen att återgå till såna ligger långt bort i tiden