Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kletig vätska på bladen. (skjöldlöss på på lagerväxt?), Hur ta reda på vad som orsakar den kletiga vätskan på bladen
          Martin_Blomberg
          Inlägg 24-09-2007, 08:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 12 615

Jag har en lagerbladväxt i kruka som har stått på balkongen hela sommaren (köpte den i våras). Nu har jag tagit in den och satt den i fönsterkarmen. Då märkte jag efter några veckor att det var klibbig geggamoja på rutan där växten står. Kollade närmare och kletigheten kommer från bladen på växten.

Är det skjöldlöss vars exkrement sitter på bladen? Det märkliga är att jag bara har hittat max 10 skjöldlöss och jag har plockat bort dessa. Letat genom hela växten och kan inte se en enda skjöldlöss mera, men tycker att den kletiga geggamojan bara ökar varje morgon.

Jag har växten bredvid en luftfuktare (med varm ånga) för på plantagen sa de att lagerblad vill ha fuktig luft på vintern.

Inga som helst prickar som kan likna på andra typer av löss heller. Dock har några blad hål i sig. Ett blad verkar vara äten från kanterna.

Vad kan detta vara?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sofiia
          Inlägg 24-09-2007, 10:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

Det blir klibbigt runt växten av sköldlöss. Alla stadier av sköldlöss går inte att se, fast du har plockat bort alla kan det bra hända att det ännu finns ägg i jorden eller på bladen. Så om man t.ex. sprutar provado på så måste man göra det ettpar gånger för att bli av med dem.

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon