CITAT (Sailor Pluto @ 27-09-2007, 12:44)

Jag vet inte om det ligger något i det hela, men jag tycker om att det verkar vara så framkomligt i feng shui-rum
. Alltså, möbler och andra otympliga sker hamnar på så bra ställen att man både kan ta sej fram ordentligt och får en öppen känsla. Det blir sällan gyttrigt. Det har jag haft stora problem med förut
. Så länge man har det trivsamt och hyfsat städat tror jag att man mår bra! Jag tror du har helt rätt. Man ser sällan japanska rum med stora bulliga möbler "hopkletade" (i brist på bättre ord) i ett rum så som man tex kan se i engelska inredningstidningar. Sparsmakat med fria rena ytor verkar vara favoriserat av japaner.
Nu är ju Feng Shui japanskt och japanerna känner inte till den svenska skepticismen. Därför tror jag det funkar fint för dom. Feng Shui har ju funnits där sen långt innan Jesus gick i kortbyxor. Där granskas husritningar av Feng Shui-experter innan man sätter grävskopan i marken.
Hos oss är det nytt däremot och begreppen blandas friskt. Inte minst i artikeln i Expressen. En sån geggamoja!
För det första, om man skall vara petnoga: I Japan säger man Ki, inte chi som är det kinesiska ordet för energi. Livsenergi.
För det andra: Currylinjer har absolut inget att göra med Feng Shui. Mannen som satte ord för det fenomentet var schweizare. Han hette Curry i efternamn. Då talar vi jordstrålning, inte livsenergi. En annan typ av jordstrålningslinjer är Hartman-linjer.
Sen var det fantastiskt att Expressen letat upp just dom värsta kritikerna av allt som inte går att mäta med (mänskligt tillverkade) instrument, föreningen Vetenskap och Folkbildning
I somras läste jag en bok om Feng Shui för svenska hem. Det var en utmärkt beskrivning av hur man städar och möblerar för att få det luftigt. Det var mycket sunt förnuft inblandat. Fast när dom sen gick in på det där med bagua och olika väderstreck, ja då la jag ner boken - det övergick min fattningsförmåga