|
Full version: Feng Shui...
http://www.expressen.se/levabo/1.857407/feng-shui-bluffenJag har aldrig gjort det och kommer definitivt aldrig att göra. Jag placerar mina möbler där JAG vill ha dem. Råkar jag sedan ut för magproblem eller får ett olyckligt äktenskap så har det knappast med soffbordets placering att göra
Sailor Pluto
27-09-2007, 11:44
Jag vet inte om det ligger något i det hela, men jag tycker om att det verkar vara så framkomligt i feng shui-rum . Alltså, möbler och andra otympliga sker hamnar på så bra ställen att man både kan ta sej fram ordentligt och får en öppen känsla. Det blir sällan gyttrigt. Det har jag haft stora problem med förut . Så länge man har det trivsamt och hyfsat städat tror jag att man mår bra!
CITAT (Sailor Pluto @ 27-09-2007, 12:44)  Jag vet inte om det ligger något i det hela, men jag tycker om att det verkar vara så framkomligt i feng shui-rum . Alltså, möbler och andra otympliga sker hamnar på så bra ställen att man både kan ta sej fram ordentligt och får en öppen känsla. Det blir sällan gyttrigt. Det har jag haft stora problem med förut . Så länge man har det trivsamt och hyfsat städat tror jag att man mår bra! Jag tror du har helt rätt. Man ser sällan japanska rum med stora bulliga möbler "hopkletade" (i brist på bättre ord) i ett rum så som man tex kan se i engelska inredningstidningar. Sparsmakat med fria rena ytor verkar vara favoriserat av japaner. Nu är ju Feng Shui japanskt och japanerna känner inte till den svenska skepticismen. Därför tror jag det funkar fint för dom. Feng Shui har ju funnits där sen långt innan Jesus gick i kortbyxor. Där granskas husritningar av Feng Shui-experter innan man sätter grävskopan i marken. Hos oss är det nytt däremot och begreppen blandas friskt. Inte minst i artikeln i Expressen. En sån geggamoja! För det första, om man skall vara petnoga: I Japan säger man Ki, inte chi som är det kinesiska ordet för energi. Livsenergi. För det andra: Currylinjer har absolut inget att göra med Feng Shui. Mannen som satte ord för det fenomentet var schweizare. Han hette Curry i efternamn. Då talar vi jordstrålning, inte livsenergi. En annan typ av jordstrålningslinjer är Hartman-linjer. Sen var det fantastiskt att Expressen letat upp just dom värsta kritikerna av allt som inte går att mäta med (mänskligt tillverkade) instrument, föreningen Vetenskap och Folkbildning I somras läste jag en bok om Feng Shui för svenska hem. Det var en utmärkt beskrivning av hur man städar och möblerar för att få det luftigt. Det var mycket sunt förnuft inblandat. Fast när dom sen gick in på det där med bagua och olika väderstreck, ja då la jag ner boken - det övergick min fattningsförmåga
Sailor Pluto
27-09-2007, 12:40
CITAT (Bee @ 27-09-2007, 13:32)  Jag tror du har helt rätt. Man ser sällan japanska rum med stora bulliga möbler "hopkletade" (i brist på bättre ord) i ett rum så som man tex kan se i engelska inredningstidningar. Sparsmakat med fria rena ytor verkar vara favoriserat av japaner. Nu är ju Feng Shui japanskt och japanerna känner inte till den svenska skepticismen. Därför tror jag det funkar fint för dom. Feng Shui har ju funnits där sen långt innan Jesus gick i kortbyxor. Där granskas husritningar av Feng Shui-experter innan man sätter grävskopan i marken. Hos oss är det nytt däremot och begreppen blandas friskt. Inte minst i artikeln i Expressen. En sån geggamoja! För det första, om man skall vara petnoga: I Japan säger man Ki, inte chi som är det kinesiska ordet för energi. Livsenergi. För det andra: Currylinjer har absolut inget att göra med Feng Shui. Mannen som satte ord för det fenomentet var schweizare. Han hette Curry i efternamn. Då talar vi jordstrålning, inte livsenergi. En annan typ av jordstrålningslinjer är Hartman-linjer. Sen var det fantastiskt att Expressen letat upp just dom värsta kritikerna av allt som inte går att mäta med (mänskligt tillverkade) instrument, föreningen Vetenskap och Folkbildning I somras läste jag en bok om Feng Shui för svenska hem. Det var en utmärkt beskrivning av hur man städar och möblerar för att få det luftigt. Det var mycket sunt förnuft inblandat. Fast när dom sen gick in på det där med bagua och olika väderstreck, ja då la jag ner boken - det övergick min fattningsförmåga  Bra skrivet !
Måste erkänna att jag faktiskt tänkte placera ut bohaget enligt feng shui-modell när vi flyttade till huset, men min sambo var så väldans skeptisk och motvillig att jag gav upp . Han ville inte ens prova på försök envisa karl.
Piccante
27-09-2007, 12:42
Jag tror väl iofs att alla kan hålla med om att det är opraktiskt med planlöst möblerade bostäder. Men måste man skylla sin lyckade möblering på några hokus-pokus krafter? kan man inte var nöjd med sin egna insats ändå??
Som jag förstår så är grunderna i Feng shui att man inte ska ha utstående hörn där man går i rummet och man ska tänka på att lämna fria passager och släppa in ljus etc. Men istället för att formulera det som att man ska kunna gå igenom ett rum utan att slå sig fördärvad på vassa bordshörn som sticker ut och snubbla över pallar så kallas det för att "energier ska kunna strömma fritt...".
CITAT (Markus_H @ 27-09-2007, 13:42)  Jag tror väl iofs att alla kan hålla med om att det är opraktiskt med planlöst möblerade bostäder. Men måste man skylla sin lyckade möblering på några hokus-pokus krafter? kan man inte var nöjd med sin egna insats ändå??
Som jag förstår så är grunderna i Feng shui att man inte ska ha utstående hörn där man går i rummet och man ska tänka på att lämna fria passager och släppa in ljus etc. Men istället för att formulera det som att man ska kunna gå igenom ett rum utan att slå sig fördärvad på vassa bordshörn som sticker ut och snubbla över pallar så kallas det för att "energier ska kunna strömma fritt...". Klart man skall vara nöjd med hur man möblerar. Sen kan man ju alltid undra över varför man är mer nöjd med en variant än en annan givet att utrymme finns för båda varianterna Här kan du läsa mer om denna "livsfilosofi" (för det är det jag tycker att det är): Feng Shui
Piccante
27-09-2007, 17:00
Wikipedia skiljer sig rätt mycket från land till land. På svenska wikipedia ligger Feng Shui under pseudovetenskapliga artiklar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Feng_shui. Själv anser jag att Feng shui är idioti i lyxförpackning, men det verkar vara en säljande idé eftersom det finns så mycket böcker, kurser och Feng shui-konsulenter m.m.
Gossen Ruda
27-09-2007, 17:38
Av någon märklig anledning så finns det många som vurmar för det som inte går att bevisa eller påvisa. Spågummor, olika kraftlinjer, enerier, auror, gudar, andar, förutbestämt öde, tomtar, troll, tankeöverföring, flygande tefat, sjöodjur osv. Det är bara att beklaga men inte mycket att göra åt. Människan har en fantastisk hjärna men tyvärr blir det fel ibland ändå.
I grannforumet Landgången som handlar om båtar finns det många som är helt övertygade om att haverikommisionen för Estonias förlisning har helt fel. Den ena vansinniga teorin efter den andra har sett dagens ljus. Lossnande stabilisatorer, diverse grupper som sprängde båten av olika anledningar mm. Givetvis också regeringar som mörkar av olika skäl. Dom har fört fram olika "bevis" för sina teoriermen ännu inte lyckats förklara varför exempelvis bogvisiret hittades så långt bort. Jovisst, några tror att militären släpade bort det för att förvilla allmänheten. Nåt så enkelt att man körde för fort i grov motsjö med en båt som inte var byggd för detta kan man givetvis inte acceptera.
Till slut var det en som tröttnade på alla teorier och la fram den slutgiltiga lösningen. Det var marsianer som i sina flygande tefat kom förklädda till Elvis och sänkte Estonia med hjälp av radiostyrda falukorvar. Ingen har lyckats vederlägga den teorin.
CITAT (Gossen Ruda @ 27-09-2007, 18:38)  Till slut var det en som tröttnade på alla teorier och la fram den slutgiltiga lösningen. Det var marsianer som i sina flygande tefat kom förklädda till Elvis och sänkte Estonia med hjälp av radiostyrda falukorvar. Ingen har lyckats vederlägga den teorin. Det låter ju som den mest troliga orsaken!
Jag tycker att Feng Shui är strunt.
CITAT (Magdis @ 27-09-2007, 17:51)  Det kan många ggr vara bra att själv föreslå egna, lika absurda, förklaringar. Se t ex Church of the Flying Spaghetti Monster
CITAT (KURT @ 28-09-2007, 08:15)  Det kan många ggr vara bra att själv föreslå egna, lika absurda, förklaringar. Se t ex Church of the Flying Spaghetti MonsterJösses! Ja den är väl inte konstigare än nån annan religion kanske...?
anna_rispan
28-09-2007, 11:12
Nu har jag läst artikeln som Tezzla länkar till.
Den verkar ju som sagt ha fångat några som inte är seriösa med det de säger sig jobba med. Men det finns ju skojare i de flesta branscher. Visst har vi sett program om hantverkare som inte kunde det de gjorde?
CITAT (anna_rispan @ 28-09-2007, 11:12)  Nu har jag läst artikeln som Tezzla länkar till.
Den verkar ju som sagt ha fångat några som inte är seriösa med det de säger sig jobba med. Men det finns ju skojare i de flesta branscher. Visst har vi sett program om hantverkare som inte kunde det de gjorde? Problemet är att när det gäller hantverkare, och för övrigt också de flesta andra yrkesgrupper, så finns det någon sorts "facit" eller standard, som talar om vad som är ett bra jobb. Hur skall någon kunna bedöma vad som är bra eller mindre bra hokus pokus????
anna_rispan
28-09-2007, 11:44
Ja du bra fråga. Men det kan väl komma. Det är väl en hel del som setts som hokus-pokus som fått en "standard" och diplomering?
Och är man intresserad av tex Feng Shui så kan man ju tänka på sånt som currylinjer som inte är med i det. Börjar nån snacka om det kan man be den och gå. Alltså måste man se till att veta lite innan man litar blint på folk. Ja.
Sailor Pluto
28-09-2007, 11:46
Anlita en feng shui-konsult från feng shuins hemland ! Då borde man ju få äkta vara.
anna_rispan
28-09-2007, 11:51
CITAT (Sailor Pluto @ 28-09-2007, 12:46)  Anlita en feng shui-konsult från feng shuins hemland ! Då borde man ju få äkta vara. Fast å andra sidan, då skulle det ju bli förslag på sånt som vi kanske inte ens har. Buddhastatyer tex. Eller drakar kanske? I våra hem kanske vi väljer att ha såna där katter som är skurna i svartmålad skiva, hängandes över dörrar och så.
Sailor Pluto
28-09-2007, 11:59
CITAT (anna_rispan @ 28-09-2007, 12:51)  Fast å andra sidan, då skulle det ju bli förslag på sånt som vi kanske inte ens har. Buddhastatyer tex. Eller drakar kanske? I våra hem kanske vi väljer att ha såna där katter som är skurna i svartmålad skiva, hängandes över dörrar och så. Ja, det har du iofs rätt i . Det kanske vore idé för den som är ute efter ett "riktigt" feng shui-hem. Undrar hur mycket det skulle kosta att göra om ett vanligt svenskt hus ? Misstänker att det skulle kunna bli ett stooort hål i plånboken...
Nej! Men jag hyser ändå lite beundran för de som lyckas fylla sina bankkonton tack vare slikt humbug.
Snöflinga
28-09-2007, 21:45
Ja, hela mittuppslaget i Expressen i dag, är ägnat åt Feng Shui och deras humbugderi
Sailor Pluto
28-09-2007, 21:48
Hmm, på tal om humbug: om en feng shui-människa ger råd om vad du ska göra för att få bra chi-flöden osv inte tar betalt för tjänsten, räknas det som humbug då? Eller är det bara de som kräver pengar som "humbuggar" ?
zaaritha
28-09-2007, 21:50
Vet ej! Men; jag förstår mej ej på detta m Feng Shui! Kanske originalet är ok, men ej svenska ideer!
Sailor Pluto
28-09-2007, 21:58
Mmm, om jag skulle göra om här hemma efter någon feng shui-modell så skulle jag gå efter originalet . Det skadar nog inte att köpa nån bra bok, lusläsa och sedan experimentera! Det kan ju inte bli värre än det redan är menar jag .
Feng Shui kommer inte från Japan. Det kommer från Kina. Feng =vind Shui = vatten.
Sailor Pluto
28-09-2007, 22:47
CITAT (sanna @ 28-09-2007, 23:42)  Feng Shui kommer inte från Japan. Det kommer från Kina. Feng =vind Shui = vatten. Japp, jag vet . Fast har inte sett att det står någonstans i tråden tror jag . Eller har jag slarvläst nu igen...?
Nej, det var Bee som skrev att det var japanskt i början av tråden. Tänkte bara att rätt skulle va' rätt... Japaner inreder ju annars väldigt snyggt, undrar vad de använder för "metod"?
Sailor Pluto
28-09-2007, 23:07
CITAT (sanna @ 28-09-2007, 23:58)  Nej, det var Bee som skrev att det var japanskt i början av tråden. Tänkte bara att rätt skulle va' rätt... Japaner inreder ju annars väldigt snyggt, undrar vad de använder för "metod"? Aha, då hade jag slarvläst ändå .
Japanerna kanske använder sej av samma principer, fast utan att göra så stor affär av det? Skulle vara intressant att veta!
Oj, nu börjar reprisen av Söderläge! Natti natti
puskas5
29-09-2007, 09:16
Vad är det som gör att så fort man klistrar etiketten "bygger på mångtusenåriga kinesiska traditioner" på en företeelse så tänder en massa västerlänningar på alla cylindrar och rusar iväg och köper böcker och bränner pengar på att försöka följa de påstådda traditionerna? Vad är det i det kinesiska som tycks fungera som en produktgaranti? Qigong, feng shui, akupunktur, trädgårdsterapi, tai chi… Vad kommer härnäst?
Gossen Ruda
29-09-2007, 10:21
CITAT (puskas5 @ 29-09-2007, 10:16)  Vad är det som gör att så fort man klistrar etiketten "bygger på mångtusenåriga kinesiska traditioner" på en företeelse så tänder en massa västerlänningar på alla cylindrar och rusar iväg och köper böcker och bränner pengar på att försöka följa de påstådda traditionerna? Vad är det i det kinesiska som tycks fungera som en produktgaranti? Qigong, feng shui, akupunktur, trädgårdsterapi, tai chi… Vad kommer härnäst? Österlandet har alltid fascinerat västerlandet. Det ligger långt bort, dom har andra traditioner mm som bygger mycket på mysticism. Eftersom det därför inte går att bevisa eller motbevisa dras en del enkla själar åt det hållet.
Förakta inte placeboeffekten heller, den kan hållas ansvarig för mycket i västvärlden också.
Snöflinga
29-09-2007, 17:43
Som jag skrev i går hade Expressen en artikel om Feng Shui ... I dag fortsatte det. De hade låtit fem olika experter möblera samma rum och alla hade ställt möblerna olika ... inte ens "currylinjerna" överenstämde  Jaja .....
puskas5
29-09-2007, 19:26
Att privatpersoner lägger pengar på humbug kan man inte säga mycket om även om man kan bli förbannad över att bluffmakare utnyttjar människors godtrogenhet. Men riktigt förbannad blir man när man läser om offentliganställda som använder skattepengar till att anlita feng shui-konsulter och köper blommor som ska avskärma elektromagnetisk strålning. Hur korkad och hur vårdslös med allmänna medel får man bli?
CITAT (puskas5 @ 29-09-2007, 20:26)  Att privatpersoner lägger pengar på humbug kan man inte säga mycket om även om man kan bli förbannad över att bluffmakare utnyttjar människors godtrogenhet. Men riktigt förbannad blir man när man läser om offentliganställda som använder skattepengar till att anlita feng shui-konsulter och köper blommor som ska avskärma elektromagnetisk strålning. Hur korkad och hur vårdslös med allmänna medel får man bli? Precis! Borde vara bättre koll på vart skattepengar (offentliga medel) tar vägen.
Sailor Pluto
30-09-2007, 13:15
CITAT (Sailor Pluto @ 28-09-2007, 22:48)  Hmm, på tal om humbug: om en feng shui-människa ger råd om vad du ska göra för att få bra chi-flöden osv inte tar betalt för tjänsten, räknas det som humbug då? Eller är det bara de som kräver pengar som "humbuggar" ? Tja, humbug är humbug oavsett, anser jag. Det blir inte mindre humbug för att rådgivningen är gratis. Men tar man betalt så känns det moraliskt mer fel... (Obervera att jag inte använt ordet humbug på Feng Shui utan jag svarade bara på "humbug-frågan")
Elisabeth-Västkustkolonisten
30-09-2007, 14:45
Och varför är det plötsligen 2 trådar om Fenshui? Eller såg jag det inte förut?
För många år sedan tyckte en av mina döttrar att jag skulle göra om min trädgård enligt Fengshui. Hon tyckte när jag nu mår ofta så dåligt så kanske jag skulle må bättre.
Jag hade ingen aning om vad hon egentligen pratade om. Men jag köpte mig en bok om feng shui. Och ju mera jag läste så insåg jag att min trädgård stämmer ju nästan enl. detta. Året efter kom tösen på besök ( hon bor i Bayern) och när hon gick in i trädgården frågade hon om jag hade gjort om den enl. Feng shui. Nej då , den är som jag vil ha den, sade jag.
Hon tyckte hon trivdes så bra i trädgården, ofta gick hon ut klockan 5 på morgonen, filten så klart med sig och somnade om där i solsängen.
Senare köpte jag en bok om Fengshui i huset/lägenheten. Om jag hade följt deras råd så hade jag nog behövd att ställa vissa möbler framför dörren eller fönstret. Och hur bra är det? För man skall ju följa vissa regler ang. vädersträck och ingången utifrån. Men inte kan jag flytta fönster eller dörrar????
Så när en brevkompiss frågade mig ang. Fengshui så packade jag ihop min böcker och skickade dessa vidare till Schweiz. Kanske dom hittar något som dom tycker är intressant. Jag hittade ingenting
Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-09-2007, 15:45)  Och varför är det plötsligen 2 trådar om Fenshui? Eller såg jag det inte förut? Det finns fyra. En startad av mig för ett par dagar sedan och tre som startades för flera år sedan men som lyftes fram igen av Hannele.
Gossen Ruda
30-09-2007, 20:11
CITAT (Snöflinga @ 29-09-2007, 18:43)  Som jag skrev i går hade Expressen en artikel om Feng Shui ... I dag fortsatte det. De hade låtit fem olika experter möblera samma rum och alla hade ställt möblerna olika ... inte ens "currylinjerna" överenstämde  Jaja ..... Inte förvånande, självutnämnda experter.
I ett tidigare inlägg skrev jag att Feng Shui är japanskt och någon annan att det är kinesiskt. Båda påståendena är ju korrekta. Japaner har tagit till sig väldigt mycket från Kina, inkl skrivspråket, och sen gjort om det till sitt. Varför jag associerar till Japan är väl för att det är japaner som har fört det vidare till Väst, precis som med mycket annat. Kineser lämnar inte ut något frivilligt skulle man kunna säga lite vårdslöst. Det är mycket "godis" som kommit därifrån från början: krut, pasta, Chi gong (Ki gong är japanska varianten), Feng Shui (här är jag osäker på om stavningen är kinesisk eller japansk).
Att vi i väst tycker att mycket är humbug är kanske för att vi under många år undertryckt våra egna inboende förmågor ("kloka gummor" tex). När vi var ett bondefolk levde vi närmare naturen och hade också lättare att ta till oss saker som är bra för oss. Numera har vi lämnat över ansvaret till mer eller mindre bra auktoritärer och litar blint på dessa. När det så dyker upp något från ett annat land och det skall anpassas till våra förhållanden, ja då kan det lätt bli lite kaos om man inte tänker sig för. Och kvällspressen hjälper gärna till att öka förvirringen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|