CITAT (clivia @ 27-09-2007, 12:35)

Flaxss, jag pratar inte om perenner.
MVH/clivia
det va ett svar till kurt ,, svaret till dig va att jag har latin i skolan och kan vad perennis betyder . men på svenska betyder perenn att den vissnar ner som kommer från perennis som betyder flerårig . åker du till en plantskola står där inte att perenner är buskar och träd .
perenn = en växt som vissnar ner ( på svenska ) , den sidan som kurt visade står där att perenner är örtade . vilket betyder att dom vissnar ner eller att dom aldrig blir förvedade .
buskar,träd = är fleråriga med en förvedad stam inte örtad vilket perenner är .
halvbuskar - är fleråriga har förvedade stammar men örtade skott .men denna i svenska kallas inte för perenn då den har förvedad nederdel .
perennis- betyder flerårig på latin , men på svenska är det bara örtade(dvs dom som vissnar ner) växter som kallas för perenner .
där har ni skillnaderna .hoppas ni förstår .och så här har jag lärt mig både av böcker och mina lärare på min utbildning .
och clivia ja på latin betyder perennis flerårig och där ingår alla växter även dom med förvedad stam . men på svenska gäller perenn enbart dom som vissnar ner , visst går man efter latin är även buskar perenner men på svenska är det inte uppbyggt så .
Redigerat av flaxss: 27-09-2007, 16:06