CITAT (Digger @ 29-09-2007, 15:22)

Ja, det är ju möjligt! Jag vet inte riktigt hur man ska göra med trädet. Jag skulle ju vilja härda det så att det på sikt klarar lite lägre temperaturer men nu i början vill jag vara lite försiktig med det. Om man ska härda ett litet träd, måste det ske redan från födseln eller kan man göra det när det blir lite äldre? Det som jag är lite orolig för är om man har det ute för länge framåt noll grader och sedan plötsligt tar in det så får det kanske för mycket och trädet tappar alla barr. Därför inbillar jag mig att det är bättre att ta in det lite tidigare så inte temperaturskillnaden blir för stor. Men jag vet inte vad som är rätt, vad säger experterna? Saknar tyvärr ett orangeri.
man ska härda det från början desto äldre det blir så svårare blir det . typ lägger du ett frön i söder solen som gror så anpassas det från början till söder sol och hög temperatur . men skulle samma art växa i ett växthus helas livet så kommer den få omfattande bränn skador om man sätter den i söder solen ,,, förstod du min konstiga förklaring ??
alltså du ska från början härda den . har du ett ställe där du kan ha den svalt ?
denna växt används som prydnads träd på ställen med kalla nätter och varma vinterdagar . dock har du väl inte frost än ?
är det bara runt +10c +15c ute så är det ingen fara med att sen ta in den i värmen . och då får den ändå vila . väl inne sätt den i norr-öst fönstret som du har öppet lite så det håll runt +10c . när den väl blir äldre är det viktigt att den får vila om vintern . små växter klara lättare fel övervintringsplats .