CITAT (Digger @ 30-09-2007, 15:32)

Att sätta den i ett norrfönster tror jag inte alls på och att ha ett fönster öppet på vintern är helt uteslutet pga energislöseriet. Det jag har märkt är att pinjen kräver mycket ljus. Jag har försökt flera gånger med frön och nästan alla har grott och det kom upp små plantor men alla dog efter ett tag. När jag sedan försökte med det sista fröet som då var ett eller två år gammalt så satte jag plantan ljust och då gick det mycket bättre. Sedan planterade jag ut den över sommaren och den fick växa helt fritt och hade sol hela dagen. Sen dess har den stått i kruka och i somras stod den i kruka i full sol hela sommaren.
Nu står den i ett hörn med fönster på alla sidor så den får ljus från soluppgång till kväll, dvs från sydost till sydväst. Visst kan det bli varmt om solen ligger på men eftersom det är en medelhavsväxt inbillar jag mig att det är bra. Tänk på att det just nu är nästan 30 grader därnere där jag plockade fröna! I vintras stod den i samma hörn och sen när våren kom så kom det massor av små skott överallt! Om den börjar vissna i vinter är min plan att försöka med en växtlampa så den får mer ljus.
Just nu vattnar jag den två ggr per vecka (om jorden är torr) och en gång per vecka får den Blomstra-näring. Under vintern drar jag ner på vattningen och skippar näringen. Jag tycker inte alls att den liknar en gran så som Cilla skrev, däremot är den väldigt lik en liten tall! Hoppas att jag kan slå hennes tre år, det ser jag som en utmaning!
har vi medelhavs klimat inne då ?
och det blir vinter i medelhavsländera och alla medelhavs växter måste sova om vintern 0c +10c .
vad jag menade med fönstret va att bara ha en glipa öppet och sen sätta för fönstret med folie så det är öppet mot rutan så vis blir det svalt i fönstret men varmt i rummet . och norr fönster är det kallaste fönstret och då inget ljuse får man hoppas på att den går in i en vila . och ljuset du ger den nu kommer snart bli total mörker ändå för den . men då din ändå är liten än är det smartaste att ha den ute så länge det går och sen ge den en vår inne med extra ljuse om vintern sen då ta ut den när det blir +15c i norr . då får den vår-sommar-höst-vinter
Redigerat av flaxss: 30-09-2007, 16:15