Det där med att medelhavsväxter måste övervintra i fem plusgrader tror jag är en sanning med modifikation!
Jag har mängder med krukväxter som normalt växer nere i värmen men som trivs utmärkt i kruka i svenskt inomhusklimat! T ex fikusar, kaktusar, yucca-palmer (som tydligen är en lilja och ingen palm), pelargoner (som kommer från savannen i Afrika!) osv osv. Jag har en apelsin satt på kärna som står inomhus på vintern och den är över en meter hög nu. Låg temperatur är ju bara en faktor bland många, t ex ljus, näringstillförsel, jord, vattning osv. Ordet "vila" är ett relativt begrepp som jag ser det, om en växt har 30 grader under högsäsong så kan kanske 18 grader betraktas som vila i lågsäsong. Indragen näring, mindre vatten och mindre ljus leder ju också till mer vila.
Mitt stora problem är att jag inte har något bra utrymme för vinterförvaring av växter i låg temperatur så då får det bli rumstemperatur! Antingen det eller inga exotiska växter alls! Finns det vetenskapliga undersökningar på det här området?