I ett tidigare inlägg skrev jag att Feng Shui är japanskt och någon annan att det är kinesiskt. Båda påståendena är ju korrekta. Japaner har tagit till sig väldigt mycket från Kina, inkl skrivspråket, och sen gjort om det till sitt. Varför jag associerar till Japan är väl för att det är japaner som har fört det vidare till Väst, precis som med mycket annat. Kineser lämnar inte ut något frivilligt skulle man kunna säga lite vårdslöst. Det är mycket "godis" som kommit därifrån från början: krut, pasta, Chi gong (Ki gong är japanska varianten), Feng Shui (här är jag osäker på om stavningen är kinesisk eller japansk).
Att vi i väst tycker att mycket är humbug är kanske för att vi under många år undertryckt våra egna inboende förmågor ("kloka gummor" tex). När vi var ett bondefolk levde vi närmare naturen och hade också lättare att ta till oss saker som är bra för oss. Numera har vi lämnat över ansvaret till mer eller mindre bra auktoritärer och litar blint på dessa. När det så dyker upp något från ett annat land och det skall anpassas till våra förhållanden, ja då kan det lätt bli lite kaos om man inte tänker sig för. Och kvällspressen hjälper gärna till att öka förvirringen.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|