CITAT (Digger @ 01-10-2007, 20:19)

Som sagt, det verkar finnas flera teorier om detta och jag efterlyser någon form av forskningsresultat kring växternas optimala vinterklimat. Medeltemperaturen i Athen är vintertid inte långt från mina inomhustemperaturer, jag tror nästan att temperaturskillnaden är större ner till era kylrum än upp till min inomhusluft! Att det blir frost då och då därnere betyder ju inte att frost och kyla är nödvändigt för växterna!
Jag söker och söker på nätet men det är väldigt svårt att få fram nåt om bästa sättet att få växter att överleva svensk vinter. Visst kan jag pröva mig fram men jag har tyvärr bara en pinje och en apelsin och dessutom saknar jag kallare utrymme för förvaringen. När det gäller apelsiner så sägs det att dom ska stå kallt för att dom ska blomma men som jag ser det så blommar trädet efter en sådan kur bara eftersom det har fått gå på sparlåga och vill fortplanta sig för att sprida sina gener innan det dör. Samma sak med blommor, dom blommar ju ännu mer om man snålar på vattnet.
Nåväl, vi får väl se hur länge min pinje överlever!
du kommer inte hitta så mycket forskar resultat ,, läs böcker istället så står där att dom ska vila svalt.
som där står på sidan får Athen -7c -1c på vintern som lägst om nätterna,och dag tid runt +5c +7c +13c i jan-feb det kallar jag vinter även om den är kort
( Winters are mild although frost can occur and nights can be cold,Min Temp jan (°C) 7). frost är inte nödvändigt men det förkommer där dom växer vilt . det räcker att det är under +10c +5c så vilar dom . men som oliver behöver frost för att blomma rikligt men inte alla växte behöver det . då vi inte har medelhavsklimat om vintern inne måste vi övervintra dom svalt för att dom ska orka med . citrus växter behöver inte en kylig vinter men en vila på +15c för att orka med , en viss skillnad där . citrus är inga medelhavväxter !! citrus(apelsin) kan du övervintra inne med extra ljuse . men inte pinje i längden eller några andra medelhavsväxter
som jag skrev gör ett test köp några äkta medelhavsväxter så får du se hur det går att ah dom inne i rum värmen om vintern .
Redigerat av flaxss: 01-10-2007, 19:43