Nu har jag handlat dem! Äppelträden! Sex äppelträd i en Saab combi, det varen upplevelse...
Cilla, jag kanske gjoerde tokigt, men jag resonerade fram och tillbaka: att sätta spön och vänta rätt många år innan den tar fart kändes inte som ett alternativ. Jag ville komma igång fortare, så det fick bli "träd". Och svagväxande lät ju som det man bör ha i zon 2, som det tydligen är här i Nacka. Och då återstod dyra B9-stammar... men så var det ju utfösäljning till halva priset...fortarande mycket pengar, men 6 träd blev det! De är alla c:a 1,5-1,8 m nu. Och olika sorter.. säkert jättedumt för häckens utseende, men roligare med olika sorters äpplen tyckte jag. Så det blev två stycken Lobo, två Ingrid Marie, ett Gransteiner och ett Alice. Utbudet var inte jättestort, så jag är jättenöjd!
Så nu ska jag skrida till verket och plantera. De ska sättas mot grannens tomt, längs en c:a 1 m hög mur, södervänt. Där växer nu en hallonhäck som får flytta på sig. Avstådnet igen; är inte 1m lite tätt? Eller kanske inte. Jag tänkte sätta sorterna symetriskt - tex lobo längst ut, sedan Ingrid Marie, sen Alice o Gravensteiner i mitten. Men Lobo är kanske minst? hm, får fundera...
Så var det det där med beskärningen. Träden är ju "vanliga", dvs har en topp och ett antal sidogrenar. Jag undrar nu om jag kan/ska toppa dem, så de inte ränner iväg i höjden? Att göra dem tvådimensionella tror jag nog funkar, men de flesta har som sagt en rejäl topp på väg upp. Inser att de inte blir så tjusiga solfjädersformade, som du beskrev. Men det jag vill åt är en häck som gärna får bli 2,5-3 m, hyfsat tät, någorlunda "platt" (men det är inte så jätteviktigt) och som förstås ger bra med frukt. Och eftersom muren är c:a 1m, så är det inte hela vägen om de inte blir så täta nertill.
Jaha, mycket frågor... men om det finns tips på nåt iallt detta, så blir jag såå glad!
Vilsne äppelodlaren Therése
|