En radikal åtgärd som dessvärre tar lite tid att genomföra men som kanske är nåt att tänka på inför kommande säsonger: köp svart markplast och lägg ut och gör hål i samt sätt ner plantorna i hålen så slipper man både ogräsrensning och mögliga bär. Jag har kört med markplast med hål i i flera år nu och plasten håller jättebra även att gå på mellan raderna. Man behöver bara byta när det är dags att byta plantorna. Jag byter tre rader i taget och här håller plantorna i minst fyra år (zon 5). Jag började med att gräva upp halva jordgubbslandet, och rensade bort en massa kvickrotsrötter. (en av orsakerna till att jag beslöt mig för att ändra på systemet!) Sedan gödslade jag med en massa kodynga och blandade om ordentligt. Formade små längsgående åsar och dalar, la på plasten och lät den följa dessa . Mätte ut och skar kryss samt tryckte ner de små revplantorna i kryssen. Vattna i början tills plantorna rotat sig (bäst på hösten när det är mera nederbörd) - sen sköter det sig självt! Man slipper invasion av ogräs, mossa och allsköns elände samt detta evinnerliga utlägg av halm som äts upp inom kort.
Hälsningar Siv

Hej igen!
Jag glömde säga att det naturligtvis ska vara vattengenomsläpplig markplast men det hjälper dom en med säkert på trädgårdsbutiken så det blir rätt! Det finns både som metervara och i färdiga paket.
Siv