Men jag bekräftar dina fördomar, helt rudis på matte!! Typisk språkmänniska. Inte blev motivationen bättre när jag stönande frågade min gymnasielärare: Vad skall jag använda den här formeln till i verkliga livet? (Det var för att räkna ut omkretsen på en cirkel.)
Hon var tyst bortåt en minut, sedan kom det: Men tänk om du skall köpa en rund duk! Snacka om att vara fast i den akademiska världen!!
Om jag inte förstår vad jag har för nytta av en sak så klarar jag inte av att lära mig det!
Jag frekventerade samma kiosk som "postfröknarna" gjorde för många år sedan. De klarade inte av att lägga ihop 2 + 2 knappt i huvudet eftersom de endast använde räknare. Det motiverade!! Än idag använder jag huvudräkning mycket flitigt och slår många i min omgivning med hästlängder, vilket gör att de tror att jag är matematiskt intresserad!

Men det är definitivt inte samma sak!! Bara tanken att försöka lösa den ursprungliga frågan i tråden gör mig kallsvettig!