andersen
Tittar och tittar men får ingen lösning på problemet kan någon förklara?Ange en titel på hemsidan

mm vet inte varför länken åvan för ej fungerar provar men en länk här istället

http://wavelets.mit.edu/~bharath/images/pr...roblem.gif.html
Fialotta
Får inte ens upp sidan ? unsure.gif
Hannele
Promlem
Fialotta
Ingen aning...du får tillkalla det tyngre
artelleriet... laugh.gif tongue.gif laugh.gif

Hannele kunde du??? unsure.gif
Hannele
Fuskbild - 'backe'-linjen är inte helt rak på den nedersta bilden... unsure.gif
Fialotta
Aha...va tvungen att gå tillbaks o titta igen...
nu såg jag det med andra ögon plötsligt...
det va du som va det tunga artelleriet alltså tongue.gif laugh.gif
andersen
Ojoj är imponerad Hannele! har tittat i ca 1tim på bilden utan att hitta lösningen.
gammelnalle
OK en enklare :
En matematisk trädgårdsodlare ville anlägga en RUND rabatt (enär jag vet att den feminina halvan av vår population SÄLLAN är intresserad av matematik och det verkar finnas mest den arten representerad här , lär jag väl bli lynchad)
Han ville att Ytan (i kvadratmeter) skulle bli lika stor som diametern (i meter)
Hur stor diameter eller hur många kvadratmeter bidde rabatten.

PS Inget lur denna gång
PPS Jag vet mycket väl att det finns OOOOOTroligt duktiga feminina matematiker, men jag har "dålig" erfarenhet av flickors intresse för matematik, både som privatperson och inhoppad lärare) DS
Hannele
tongue.gif Svaret finns här:

http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfbe/0190.html
*Felix matte*
Jasså.... fler som "fuskar" laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hannele
Vet ni vad ordet sekatör kommer i från?
Ordet sekant liksom orden sektor och segment kommer av ett latinskt ord som betyder skära.
Samma som finns i ordet sekatör (trädgårdssax).

gammelnalle, lite lurt är det, för yta och diameter är olika dimensioner.
Rabattens diameter är 2R och ytan pi gånger R upphöjt till 2, dessa ska vara lika.

Halva diametern, radien = 2/pi.
Diametern på denna rabatt ska vara 4/pi.
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 05-01-2004, 21:12)
Vet ni vad ordet sekatör kommer i från?
Ordet sekant liksom orden sektor och segment kommer av ett latinskt ord som betyder skära.
Samma som finns i ordet sekatör (trädgårdssax).

gammelnalle, lite lurt är det, för yta och diameter är olika dimensioner.
Rabattens diameter är 2R och ytan pi gånger R upphöjt till 2, dessa ska vara lika.

Halva diametern, radien = 2/pi.
Diametern på denna rabatt ska vara 4/pi.

Inte kul alls numera att ställa gåtor mm
Det är ju sååå enkelt att bara gå in på Google el. altavista och ... Vips har man svaret! sad.gif
Men... det är kul att surfa iaf tongue.gif tongue.gif laugh.gif
Susanne i Linköping
gammelnalle, ta det lite lugnt med det där med kvinnor och matematik! tongue.gif Undertecknad spikade en gång för länge sedan en mattetenta på eftergymnasial nivå. Kunskaperna har förstås rostat sedan dess, men vill någon mattekriga kan jag väl leta fram böckerna igen. rolleyes.gif

Den där rabatten var det väl ingen som sa att måste vara plan??? Gör man den lite som en kulle (eller grop) blir formlerna betydligt knepigare, och det finns dessutom flera svar (beroende på hur stor avvikelse från det helt plana man tillåter). Man får alltså räkna ut ytan på ett klotsegment i st f en plan cirkel. Nej, jag minns inte formeln för en sådan yta, men det går väl att ta reda på. tongue.gif

Felix matte: om man formulerar om gåtan lite, gör en provsökning på de vanligaste sökmotorerna och testar tills man inte får några träffar borde det gå att få vissa gåtor att funka i alla fall. Tror jag. smile.gif
gammelnalle
Oj oj oj!!!!
Nu har jag verkligen gjort bort mig!!! Skäms på mig!! sad.gif
Så går det när man försöker vara smart och inte kollar verkligheten. Jag måste nog byta identitet här på odla nu....
Uppgiften har jag fått från en kompis (?) och hans svar gjorde mig övertygad om förträffligheten... men nu ser jag att jag verkligen har varit ute och seglat i lovart...
F´låt alla...
Susanne i Linköping
Nejnej gammelnalle, misstag kan vi alla göra! laugh.gif Visst vill vi ha dig kvar här!
Hannele
CITAT (Felix matte @ 05-01-2004, 22:34)
Inte kul alls numera att ställa gåtor mm
Det är ju sååå enkelt att bara gå in på Google  el. altavista och ... Vips har man svaret! sad.gif

Mitt svar ovan hittar du inte på Google...
Tänk att man inte kan göra nåt själv - utan att alla tror man knyckt det på internet. wacko.gif
Hannele
CITAT (gammelnalle @ 05-01-2004, 20:36)
PS Inget lur denna gång
PPS Jag vet mycket väl att det finns OOOOOTroligt duktiga feminina matematiker, men jag har "dålig" erfarenhet av flickors intresse för matematik, både som privatperson och inhoppad lärare) DS

gammelnalle, jag hade en kvinnlig mattelärare, Linnea hette hon.
Efter två decennier fick jag tillfälle att arbeta tillsammans med henne, om miljö. Kul
Ewa L
Men jag bekräftar dina fördomar, helt rudis på matte!! Typisk språkmänniska. Inte blev motivationen bättre när jag stönande frågade min gymnasielärare: Vad skall jag använda den här formeln till i verkliga livet? (Det var för att räkna ut omkretsen på en cirkel.)
Hon var tyst bortåt en minut, sedan kom det: Men tänk om du skall köpa en rund duk! Snacka om att vara fast i den akademiska världen!!

Om jag inte förstår vad jag har för nytta av en sak så klarar jag inte av att lära mig det!

Jag frekventerade samma kiosk som "postfröknarna" gjorde för många år sedan. De klarade inte av att lägga ihop 2 + 2 knappt i huvudet eftersom de endast använde räknare. Det motiverade!! Än idag använder jag huvudräkning mycket flitigt och slår många i min omgivning med hästlängder, vilket gör att de tror att jag är matematiskt intresserad!
rolleyes.gif Men det är definitivt inte samma sak!! Bara tanken att försöka lösa den ursprungliga frågan i tråden gör mig kallsvettig! wacko.gif biggrin.gif
Susanne i Linköping
CITAT (Ewa L @ 07-01-2004, 08:25)
Vad skall jag använda den här formeln till i verkliga livet? (Det var för att räkna ut omkretsen på en cirkel.)

Självklart har du nytta av formeln! laugh.gif Hur mycket kantsten behöver du till din nya runda rabatt? Hur mycket kantband behöver du till den runda duken?

OK, vissa kunskaper har man ju inte så mycket nytta av i sig, men som någon sa: man lär sig att lära sig! Och det är något man verkligen har nytta av! smile.gif
Ewa L
CITAT (Susanne i Linköping @ 07-01-2004, 10:18)
CITAT (Ewa L @ 07-01-2004, 08:25)
Vad skall jag använda den här formeln till i verkliga livet? (Det var för att räkna ut omkretsen på en cirkel.)

Självklart har du nytta av formeln! laugh.gif Hur mycket kantsten behöver du till din nya runda rabatt? Hur mycket kantband behöver du till den runda duken?

OK, vissa kunskaper har man ju inte så mycket nytta av i sig, men som någon sa: man lär sig att lära sig! Och det är något man verkligen har nytta av! smile.gif

Festligt att du kom just med det förslaget! Eller mindes du att det var jag som frågade just det?

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...2536de0f235c8c3

Tycker ändå att om jag behöver kunna det säg 5 ggr i livet, vid de tillfällena har jag säkert glömt formeln och måste slå upp den i alla fall. Eller ännu hellre: Fråga alla proffs här! biggrin.gif laugh.gif wub.gif
gammelnalle
Att försöka komma ihåg formler som man använder 5ggr i livet kan knappast vara vettigt att lägga ner energi på.
Men nog är det konstigt att "onyttigt vetande" är så himla kul. laugh.gif
Det viktiga är att VETA HUR man tar reda på det. Och här ju wäbben (WWW= wait wait wait sleep.gif ) blivit en fantastisk resurs.
På gott och ont, enligt mig.
Om någon formulerar en "gåta" här på nätet, så kommer "svaret" direkt som tidigare ett brev på posten (men DET var ett tag sedan... tongue.gif )
MEN DET vill inte jag!!!!!
Tanken måste ju ändå vara att ALLA SOM VILL skall få tänka till. ????????
Publicera gärna "svaret" någon annanstans (som i tidningar "upp och ner på en annan sida") dit man kan gå och titta när man har slitit sina hårtester ( ohmy.gif ) och börjar bli sjuk för att man inte klarar av det!!!

Förstår ni vad jag menar?? Är jag som vanligt ute och cyklar?? (Det går inte idag, för det snöar förskräckligt)

och en sak till: KORSORD (I just love 'em ) FÅR ???? man använda korsords-lexikon? (eller ännu värre : DATORN ???)
Isåfall NÄR???
Ewa L
Håller med dig ang. svaret gammelnalle. Upp och ner är kanske lite svårt, men föreslår skriv det med gult då är det inte så lätt att läsa. Eller är det kanske lättare för er andra? unsure.gif

Korsordslexikon/dator anser jag får användas när man helt kört fast och annars riskerar psykiska problem / sömnstörningar. Men då menar jag helt fast, inga möjligheter att få dit fler bokstäver etc.

(Hade ex.vis: "Hängmatta för två" på 2 bokstäver för många år sedan. Ingen möjlighet att få till några, eftersom de var ensamma. Höll på att bli knäpp(-are). Svaret? BH
gammelnalle
Ewa L: Du verkar vara inne på samma spår (cykelspår?) eller i samma banan (vad nu frukten banan har här att göra??? laugh.gif )
Jag köper din ide... Men hur fasen gör man??? Allt blir ju markerat!

Nu har jag hittat Originalet till cirkeln (som jag tyvärr scahbblade bort)

Den matematiske trädgårdsodlaren O. Dlanu ville göra en cirkelrund rabatt. Vilken Radie i meter , skall rabatten om dess omkrets i meter skall vara lika med dess yta i kvadratmeter???

radie= r = halva diametern (D)
Omkretsen på en cirkel = Diameter * Pi (eller 2*r*Pi)
(Pi är ett förhållande mellan cirkelns omkrets och dess diameter och kan sägas vara 3,14 (3,141592............)
Arean på en cirkel = D*D*Pi/4 eller r*r*Pi

Ledtråd :[COLOR=yellow] Du behöver INTE ha räknare för att lösa den här uppgiften [COLOR=yellow] och inte verkar detta funka heller

avs: Dataonörden
Betty
CITAT (gammelnalle @ 07-01-2004, 13:31)
Ledtråd :[COLOR=yellow] Du behöver INTE ha räknare för att lösa den här uppgiften [COLOR=yellow] och inte verkar detta funka heller

avs: Dataonörden

Stäng taggen! smile.gif
Tingstäde
"Vad skall jag använda den här formeln till i verkliga livet?" undrar Ewa L.
Men tänk om det helt enkelt är bra för huvet - även för ett språkhuvud. Lite som de vitaminer vi brukar peta i oss utan att riktigt veta var de hamnar.
biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif
Tingstäde
Ewa L
CITAT (Tingstäde @ 07-01-2004, 15:15)
"Vad skall jag använda den här formeln till i verkliga livet?" undrar Ewa L.
Men tänk om det helt enkelt är bra för huvet - även för ett språkhuvud. Lite som de vitaminer vi brukar peta i oss utan att riktigt veta var de hamnar.
biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif
Tingstäde

Jag tycker det räcker med att jag kör med huvudräkning. Att hålla reda på en massa formler, som jag möjligtvis någon gång får användning för?

Hjärngympa i all ära, men lite meningsfullt måste det vara för att jag skall tycka att det är kul.

Kanske skulle börja rabbla formler istället för tyska prepositioner när jag inte kan sova. laugh.gif biggrin.gif
Tingstäde
...Men Ewa L!

Va va de för bra att lära sig "Die Herringe der Ostsee sind schmäler als die Herringe der Nordsee"? med reservation för det mesta?
tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
Tingstäde
Ewa L
Jag tänkte närmast på: durch, für, gegen, ohne, um & wieder.
Eller kanske Aus, außer, bei, mit, nach, seit, von & zu.
Har jag inte somnat då så blir det: An, auf, ZZZZzzzzzzzzzzzzzz laugh.gif biggrin.gif
gammelnalle
sad.gif sad.gif sad.gif Betty gillar inte mig sad.gif sad.gif sad.gif
hon tycker jag skall stänga av taggarna sad.gif sad.gif sad.gif

tongue.gif tongue.gif tongue.gif Helt nytt för mig
men det kanske funkar
Betty
CITAT (gammelnalle @ 07-01-2004, 18:37)
sad.gif  :(  :(   Betty gillar inte mig sad.gif  :(  :(
hon tycker jag skall stänga av taggarna   sad.gif  :(  :(

tongue.gif  :P  :P  Helt nytt för mig
men det kanske funkar

Klart det funkar! tongue.gif Alla är vi barn i början, så även gamla nallar! tongue.gif
Sylvia
CITAT (Ewa L @ 07-01-2004, 15:51)
Jag tänkte närmast på: durch, für, gegen, ohne, um & wieder.
Eller kanske Aus, außer, bei, mit, nach, seit, von & zu.
Har jag inte somnat då så blir det: An, auf, ZZZZzzzzzzzzzzzzzz laugh.gif biggrin.gif

Hehe!! När jag var i skolan sas det är tyska dativ-prepositioner är lika med bröllopsnatten!! Gissa om vi lärde dom kvickt! (An auf hinter in neben über under vor zwischen...) tongue.gif laugh.gif
gammelnalle
durfen, können, sögen,mögen bögen in lövhögen???? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Ewa L
Mer språkövning som — enligt min morbror — är autentisk. Han var nämligen med när det hände.

Der Greiß rief sein Kind an und sprach
(dvs Gubben ropade på sitt barn och sade) blev
Grisen rev sig på kinden och sprack!!

Hysteriskt roligt tycker åtminstone jag, som lyckligtvis är barnsligt lättroad, och tänker försöka fortsätta med det.
Sylvia
Ordet Au (=en vacker dal) bildar oftast sammansatta ord med något annat, t.ex. Bergsau. Utlänningar uttalar allt som oftast sådana namn med tyngden på -sau, då blir det en helt annan mening på ordet... (Sau = gris)
Adri-Anne
Sind wir wirklich in Schwedwn?? biggrin.gif biggrin.gif
gammelnalle
es ist unsere in der luft
und balt kommen die löwen und die bären

med RESERVATION för stavningen, jag har aldrig tyckt om att åka skidor!
Veganvarg
Lite sent nu kanske.... blev bara så glad att jag löste rabattfrågan. ( :
0,65 m radie ger A=1,3 m2. rolleyes.gif
gammelnalle
Jo du var duktig Veganvarg (Voffor heter du så??? vargar är väl knappast veganer???) som löste mitt felaktiga problem... Tror inte jag hade fixat det , inte utan kalkylator iallafall...
Och det "rätta" problemet då?? Var det FÖR enkelt???
Wargen
CITAT
Voffor heter du så??? vargar är väl knappast veganer???)

Nej, men vegetarianer! laugh.gif
gammelnalle
f'låt warginnan men jag inte följa med .... vegetarianer???
nada??
skyll det gärna på min ålderdom
PS Jag var lacto-ovo-vegetarian i 12år , så det är inte att jag är emot ditt leverne. tvärtom. men nog är väl vargar rov-djur??
Berith
Psst! Gammelnalle! Wargen är vegetarian - dom andra vargarna har nog inte funderat på att bli det. rolleyes.gif
gammelnalle
Berith: Jo jag har läst hennes profil... och skall inte skvallra för de andra gråbenen... men man blir lite nyfiken.... smile.gif smile.gif wub.gif
Veganvarg
Gammelnalle;

Jag tycker veganer och vargar har stora likheter i sitt leverne!
Båda vill leva på ett sånt sätt att de skadar så lite som möjligt. Båda vill leva i harmoni, lugn, utan konflikter och bråk.
Båda är hatade och fruktade av många människor, och får ta mycket skit för sitt sätt att leva.
Båda äter bara det de behöver för att överleva, de dödar inte av hat eller illvilja.

Så ser jag det! sleep.gif

/veggievovven
gammelnalle
Veganvarg: du har MIN fulla respekt, även om jag inte delar dina åsikter.
och KANSKE jag förstår ditt namn....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon