CITAT (Ludvig Johansson @ 07-10-2007, 21:14)

Inte heller jag orkar vänta till våren med min sådd. Blev en blandad kompott (kompost): Lite olika bananfrön (varav Musa sikkimensis Daj Giant grott, hurra!), ricin Carmencita, korstörne, kentuckykaffe (grodde efter 4 dagar med slipning, ingen förvätning), Maclura pomifera, Epigenea repens (tror jag), Catalpa ovata, Aesculus flava (gul hästkastanj), äkta valnöt, Platanus x hybridus (enl namnskylt men heter den verkligen så? Verkar vara lite kaka på kaka?), och lite annat jag inte minns. Egentligen är det hela ett test om det funkar att få plantorna att överleva med ljusrör över vintrern (efter att de grott...). Sedan blir det lite extra knivigt eftersom bananerna vill ha jättevarmt och träden kallt. Valnötterna sådde jag i en låda som jag grävde ned i backen. De är lite för stora för att köldbehandla i kylen tycker jag.
Flera av de träd som du har sått, bör övervintras skyddat i växthus, eller inne, de två första vintrarna. Även om man bor i de bättre zonerna. Jag har just nu ettåriga, mammutträd, pagodträd och ambraträd under belysning i växthuset just nu.