CITAT (flaxss @ 08-10-2007, 22:24)

men dom växer inte på hösten eller vintern då behöver dom inte mycket vatten eller näring där av onödigt med att plantera om på hösten . man stör rötterna vilket är en påfrestning när allt annat är skit för dom på vintern plus det är inte logiskt att ge dom näring på hösten-vintern vilket man gör när man plantera om dom . vattna går alltid göra hur mycket rötter där än är . bara doppa ner dom i en spann . man vattnar ju inte mycket om vintern då är det större risk att dom ruttnar då dom inte är i en tillväxt
tror det är tvärt om att risken är större att dom ruttnar om vintern än torkar ihjäl . till våren behövs näringen och omplantering inte nu . vem vill ha veka skott nu ? som kommer nu innan solen helt försvinner
No hard feelings men tyvärr Linus, jag håller ändå inte med dig. Jag tror inte att den lilla störning man utsätter rötterna för vid omplantering på hösten är så stor att det har någon betydelse för krukväxtens fortsatta levnad.
Tvärtemot dig så tycker jag att krukväxter oftare dör/far illa av torr inomhusluft i kombination med undervärme och ljusbrist under vintern än av att de vattnas för mycket så de ruttnar. Det är min erfarenhet.
Jag håller med dig i princip att krukväxterna inte behöver extra näring under vintern när de flesta sorter ändå ska vila. Och att den optimala tiden för omplantering är på våren när ljuset återvänder.
Men om man har t.ex. klivior som håller på att krypa upp ur krukorna nu så är det absolut ingen fara för dem att planteras om nu, tvärt om. Den här tråden handlar ju ursprungligen om Tosans Clivia som håller på att krypa ur krukan - Klivior tål tuff behandling, det ska mycket mer till än en höstplantering för att få död på en sån!